Johan van Leeuwen - 08 mei 2025

SAP helpt organisaties met AI in een businesscontext

Tijdens Gartner IT Symposium/Xpo in Barcelona sprak Ernst Wagenmans van SAP in november over de AI-visie van het Duitse bedrijf. Maar zeker als het om AI gaat, maken een paar maanden een wereld van verschil. Zo is er nu onder andere een nieuw platform dat SAP- en externe data combineert voor AI-toepassingen. Tijd voor een nieuw interview, dus.

SAP helpt organisaties met AI in een businesscontext image

“Digitale transformatie en cloudtransformatie staan bij onze klanten heel hoog op de agenda, maar dat geldt ook voor het topic AI”, zei Ernst Wagenmans vorig jaar tijdens Gartner IT Symposium/Xpo Barcelona. “We begeleiden klanten om hun cloudreis goed te doorlopen, waardoor we binnen organisaties steeds meer een strategische plek hebben. Als het om AI gaat, helpen we ze om het op basis van relevantie in te zetten. We adviseren ze om een case te kiezen en te zorgen dat die succesvol wordt, maar ook betrouwbaar. Je moet niet in AI stappen omdat het een hype is, maar wel om te ontdekken hoe je het stap voor stap relevant kunt maken voor je organisatie.”

Bredere discussie

Inmiddels zijn we vijf maanden verder en staat SAP aan de vooravond van het wereldwijde event Sapphire in Orlando (19 tot 21 mei) en de Europese editie in Madrid (26 tot 28 mei). Een goed moment om met Wagenmans (Director Financial Services & Industries) te bekijken wat er veranderd is. “Natuurlijk zien we in de markt veel ontwikkelingen rondom AI. Maar volgens ons is de discussie breder. Het gaat om het zo optimaal mogelijk gebruiken van data, over de hele breedte van de organisatie, zodat je AI kunt trainen en gebruiken in een businesscontext. Daar zijn onze klanten nu vooral mee bezig.”

In het vorige interview gaf hij aan dat de menselijke factor bij AI cruciaal is. Dat is nog steeds zo. “Het is een gamechanger voor organisaties, maar vooral voor de mensen binnen die organisaties. Dat brengt onzekerheid met zich mee. Aan de ene kant wil je dat wegnemen, maar je wilt ook eerlijk zijn over de impact die het nu eenmaal heeft. Veel klanten van ons zitten middenin een digitale transformatie, in verschillende fases. Wij vinden het heel belangrijk dat mensen aan het stuur blijven zitten. De GenAI die wij in onze software gebruiken is daarom vooral faciliterend bij de keuzes die bedrijven willen maken.”

Usecases en business-suites

Hij legt uit hoe SAP AI aanbiedt. “We werken met usecases die we aan klanten leveren, zodat ze er stap voor stap in kunnen groeien. Door met usecases te werken geven we klanten vertrouwen. Ze hoeven iets niet zelf te ontdekken en te ontwikkelen. Je voorkomt ook dat een gebouwde oplossing uiteindelijk toch niet blijkt aan te sluiten op de wensen. Daarnaast wordt de time-to-market korter, met lagere kosten. Onze filosofie is daarmee echt anders dan vroeger, toen we veel meer werkten met specifiek maatwerk voor elke organisatie. De bewegingen in de markt gaan zó snel dat je ze als eindklant niet meer bij kunt benen als je allemaal monolieten hebt gebouwd. Je hebt flexibiliteit nodig. Dat gaat het beste met software die voor een groot deel gestandaardiseerd is, maar waarbij je op bepaalde niveaus nog wel aanpassingen kunt doen.”

De huidige strategie van SAP draait voor een groot deel om business-suites. “Daarbij brengen we oplossingen op het gebied van onder andere HR, procurement en finance in lijn met de branche-specifieke ontwikkelingen. Daar zit ons Business Technology Platform onder.” Dat platform, vaak afgekort tot BTP, brengt applicatieontwikkeling, data en analytics, integratie, automatisering en AI-mogelijkheden samen in één uniforme omgeving. Wagenmans: “Het zorgt voor een robuuste basis van transactionele systemen die klanten van A tot en met Z kunnen gebruiken. Dat genereert enorm veel data.”

Belangrijke lancering

Nieuw is dat SAP daarbij ook data verzamelt vanuit oplossingen van andere leveranciers. “Laten we eerlijk zijn: we doen veel, maar zeker niet alles. Klanten werken ook met oplossingen van andere partijen. Die data moet ook ergens terecht komen om het te kunnen beoordelen. Daarvoor hebben we in samenwerking met Databricks het platform Business Data Cloud ontwikkeld, dat we vorige maand hebben gelanceerd. Daarbij structureren we ongestructureerde data vanuit SAP-omgevingen en niet-SAP-omgevingen. Dat is vervolgens een voedingsbodem voor AI-agents zoals die van ons: Joule. Business Data Cloud is voor ons een heel belangrijke lancering richting de toekomst, vergelijkbaar met RISE with SAP en GROW with SAP, waarmee we klanten helpen met hun cloudtransitie. Dat heeft de laatste jaren een enorme impact gehad. Nu willen we organisaties bekend laten worden met AI, vanuit een businesscontext. Dat laatste vinden we echt essentieel.”

“We denken dat we met onze business-suites-filosofie veel meer waarde voor klanten hebben dan wanneer we alleen losse ERP-, HR- of procurement-software leveren. Juist omdat we alle elementen in de hele keten met elkaar verbinden, wat klanten veel data oplevert. En dan komt de Business Data Cloud van pas, die fungeert als een soort middenlaag richting het gebruik van AI aan de voorkant van de organisatie.”

Bij het oude

Er gebeurt dus veel en de stand van zaken is alweer wezenlijk anders dan tijdens het interview in november vorig jaar. Maar er is ook nog genoeg dat bij het oude blijft, verzekert Wagenmans. “SuccesFactors blijft bijvoorbeeld een onderdeel van onze suite en Ariba ook. Maar het verschil is dat we dat nu meer geïntegreerd in de markt zetten. Zo halen klanten veel meer rendement en waarde uit de context van data.”

DIC Security Day BW tm 1 juli 2025 Forescout 08/05/2025 t/m 16/05/2025 BW
Jamf Cybersec 2025 3 BW + BN