Witold Kepinski - 15 mei 2025

Google Cloud en Philips bundelen krachten

Google Cloud en Philips Personal Health Business bundelen hun krachten om de wereldwijde beeldbank en contentmarketing van Philips te moderniseren. Met behulp van Google Cloud’s Vertex AI-platform heeft Philips een oplossing ontwikkeld waarmee digitale assets razendsnel en schaalbaar beheerd kunnen worden. Het resultaat: lagere operationele kosten, verbeterde merkconsistentie en meer wendbaarheid in de marketingprocessen.

Google Cloud en Philips bundelen krachten image

Philips had behoefte aan een efficiëntere manier om visuele consistentie te behouden binnen zijn brede productportfolio en snelgroeiende digitale aanwezigheid. Met duizenden marketingassets was het bestaande proces niet alleen tijdrovend; het was ook lastig om op te schalen. Dankzij Google Cloud's Vertex AI en modellen uit Model Garden kon Philips meer dan 200.000 beelden verwerken tot 8.000 unieke, merkconsistente assets in slechts enkele uren. Tijdens dit proces werden bijvoorbeeld duplicaten en verouderde visuals verwijderd. Daarnaast werd het beheer van assets sterk vereenvoudigd en werd de merkuitstraling consistent gewaarborgd.

"Deze doorbraak in assetbeheer, mogelijk dankzij de AI van Google, verandert onze manier van werken", zegt Claudia Calori, Head of Marketing Excellence, Personal Health bij Philips. "Door onze samenwerking met Google Cloud zorgen we voor merkconsistentie, compliance en nauwkeurigheid, terwijl we de efficiëntie in onze operaties verhogen. Hierdoor kunnen we onze focus verleggen naar echte innovatie en het versterken van de band met onze consumenten. We zien enorme strategische kansen in deze technologie en kijken ernaar uit om samen de toekomst van contentbeheer vorm te geven."

Automatisering

De AI-oplossing behaalt deze snelheid en precisie dankzij een speciaal algoritme dat visuele structuur en overeenkomsten herkent – zelfs wanneer afbeeldingen zijn bijgesneden, aangepast of opnieuw geformatteerd. Deze aanpak lost niet alleen huidige uitdagingen op, maar legt ook de basis voor toekomstige automatisering en schaalbaar assetbeheer. Het is een grote stap vooruit in Philips’ strategie voor asset lifecycle management: consumenten krijgen altijd de meest actuele productbeelden en -boodschappen te zien. Met behulp van slimme visuele matching kunnen touchpoints bijvoorbeeld sneller worden geüpdatet. Daarnaast beperkt het compliance-risico’s en vergroot het de impact van zowel bestaande als nieuwe assets.

"Deze strategische samenwerking met Philips maakt gebruik van de geavanceerde AI-capaciteiten van Google Cloud om contentmanagement fundamenteel te veranderen", zegt Joost Smit, Head of Google Cloud Benelux. "We verbeteren niet alleen processen, maar stellen Philips ook in staat om nieuwe standaarden te creëren op het gebied van operationele efficiëntie, marketinginnovatie en de schaalbare inzet van digitale middelen.

Naast het stroomlijnen van het contentproces, opent de oplossing de deur naar nieuwe marketingkansen voor Philips – van het versnellen van A/B-tests via snelle visuele zoekopdrachten, tot het ondersteunen van campagnemanagers met actuele, zorgvuldig geselecteerde assets. Ook wordt de handmatige last van assetbeheer over meerdere kanalen drastisch verminderd.

EGP 06/05/2025 t/m 03/06/2025 BW Forescout 08/05/2025 t/m 16/05/2025 BW
Cybersec Europa