Wouter Hoeffnagel - 20 mei 2025

Databricks helpt marketeers met real-time analyseren van klant- en campagnedata

Het technologiebedrijf Databricks introduceert het platform Data Intelligence for Marketing. Dit platform brengt verschillende marketingtools samen, waardoor teams klant- en campagnedata in real-time kunnen analyseren. Hierdoor kunnen marketeers vanuit een centraal platform zelfstandig inzichten verkrijgen en effectievere campagnes ontwikkelen.

Databricks helpt marketeers met real-time analyseren van klant- en campagnedata image

Marketeers hebben vaak moeite om een compleet overzicht van hun klanten en campagnes te krijgen, omdat hun data verspreid is over verschillende systemen. Bovendien willen ze graag gebruikmaken van AI, maar dit is moeilijk zonder betrouwbare en uniforme data. Data Intelligence for Marketing helpt marketingteams om deze uitdagingen aan te pakken.

Alle marketingdata samenbrengen

Het platform brengt alle marketingdata samen, waardoor een compleet beeld van klanten en campagnes ontstaat. Dit leidt tot betere segmentatie, personalisatie en conversie. Met ingebouwde AI die klant- en campagnedata analyseert, kunnen marketeers in real-time data verkennen en direct actie ondernemen. Marketeers kunnen AI toepassen om efficiëntere en effectievere campagnes te ontwikkelen, gebaseerd op real-time data voor aanbevelingen, triggers en automatisering.

“Data Intelligence for Marketing zorgt ervoor dat elke marketeer, ongeacht technische achtergrond, toegang krijgt tot de data die ze nodig hebben om sneller slimmere beslissingen te nemen en relevante, efficiënte campagnes uit te rollen”, aldus Rick Schultz, CMO bij Databricks. “Door klant- en campagnedata samen te brengen en daar AI op toe te passen, biedt het platform real-time analyses op basis van natuurlijke taal. Dit is precies wat marketeers nodig hebben om te concurreren in het huidige datagedreven tijdperk.”

Ingezet door diverse bekende merken

Databricks meldt dat marketingteams van diverse bekende merken Data Intelligence for Marketing al inzetten. Zo gebruikt Skechers ActionIQ in combinatie met Databricks om customer journeys te personaliseren die de klantwaarde verhogen, wat heeft geleid tot een stijging van 324% in klikfrequentie, een daling van 68% in cost per click (CPC) en een toename van 28% in return on ad spend (ROAS).

PetSmart gebruikt Hightouch samen met Databricks om gepersonaliseerde customer journeys op te zetten voor de ruim 65 miljoen leden van hun loyaliteitsprogramma, waarbij dagelijks miljoenen records worden gesynchroniseerd en jaarlijks meer dan vier miljard gepersonaliseerde e-mails worden verstuurd. Acxiom gebruikt Databricks om zijn marketeers gedetailleerde klantinformatie te bieden, waardoor ze 30% sneller bruikbare inzichten kunnen verkrijgen en de operationele kosten met meer dan 15% daalden.

Open en geïntegreerd

Databricks is gebouwd op open standaarden en biedt kant-en-klare integraties. Hiervoor werkt Databricks samen met brancheleiders zoals Adobe, Amperity, Braze, Census, DeepSync, Epsilon, Hightouch, OneTrust, Salesforce, Snowplow, Tealium en Uniphore. Ook zijn er samenwerkingen met solution integrators zoals Celebal Technologies, Deloitte, LatentView, Lovelytics, Slalom en Tredence, die maatwerkoplossingen en adviesdiensten leveren.

DIC Security Day BW tm 1 juli 2025 EGP 06/05/2025 t/m 03/06/2025 BW
Gartner BN tm 12-11-2025 - 1