Wouter Hoeffnagel - 05 juni 2025

Personeelsstrategie afstemmen op groei van AI leidt tot meer voordeel uit AI-investeringen

Slechts een beperkt aantal organisaties heeft zijn personeelsstrategie afgestemd op de groei van AI-technologie. Bedrijven die dit wel hebben gedaan, halen meer voordeel uit hun AI-investeringen.

Personeelsstrategie afstemmen op groei van AI leidt tot meer voordeel uit AI-investeringen image

Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van Kyndryl, aanbieder van bedrijfskritische diensten. Het rapport benadrukt dat hoewel de meeste bedrijven investeren in AI, een gebrek aan personeelsvoorbereiding een belangrijke belemmering vormt voor succes. Het onderzoek, gebaseerd op een enquête onder meer dan 1.000 senior business- en technologieverantwoordelijken uit 25 sectoren en 8 geografische regio’s, onthult een opvallende kloof tussen AI-investeringen en de paraatheid van personeel om AI effectief te benutten.

Enkele belangrijke bevindingen uit het onderzoek zijn:

  • 95% van de bedrijven heeft geïnvesteerd in AI.
  • 71% van de leiders zegt dat hun personeel nog niet klaar is om de technologie succesvol te benutten.
  • 51% gelooft dat hun organisatie niet beschikt over voldoende geschoold talent om AI te beheren.
  • 45% van de CEO’s denkt dat de meeste werknemers AI niet accepteren of er zelfs negatief tegenover staan.

Paraatheid van personeel varieert per sector

De paraatheid van personeel varieert per sector. Bedrijven in de bancaire/financiële sector en verzekeringen rapporteren het hoogste niveau van voorbereiding, terwijl de gezondheidszorg duidelijk achterloopt.

Ondanks uitgebreide implementatiepogingen profiteren de meeste organisaties momenteel niet van AI-toepassingen die kunnen leiden tot nieuwe producten en diensten. Generatieve AI-tools zijn het meest populair onder de respondenten, maar slechts 4 op de 10 leiders zegt AI-gedreven inzichten te gebruiken om besluitvorming te verbeteren of groei te stimuleren. Slechts een vijfde geeft aan dat het primaire doel van AI binnen hun organisatie het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten voor klanten is.

'AI Pacesetters' lopen voorop

Het onderzoek identificeert ook een kleine groep, genaamd 'AI Pacesetters', die erin slaagt AI te benutten voor groei terwijl ze tegelijkertijd investeren in personeelsvoorbereiding. Deze voorlopers pakken drie belangrijke obstakels voor AI-adoptie aan en boeken vooruitgang op het gebied van veranderingsmanagement, vertrouwen in AI bij werknemers en vaardigheidstekorten. Ze melden drie keer zo vaak als andere bedrijven dat zij een volledig geïmplementeerde verandermanagementstrategie voor AI op de werkvloer hebben.

Bovendien melden ze 29% minder vaak dat er angst bestaat rondom AI die de betrokkenheid van medewerkers schaadt. Ook zijn ze 67% vaker van mening dat hun organisatie beschikt over de juiste tools en processen om de huidige vaardigheden van medewerkers nauwkeurig in kaart te brengen. Vier op de tien melden helemaal geen vaardigheidsproblemen.

CEO's zijn kritischer dan CIO's en CTO's

In vergelijking met CIO’s en CTO’s geven CEO’s veel vaker aan dat hun organisatie zich nog in een vroeg stadium van AI bevindt, en zijn ze tweeënhalf keer vaker van mening dat hun infrastructuur ontoereikend is om AI te ondersteunen. Dit verschil zie je ook terug in hun aanpak van AI-gerelateerde personeelsuitdagingen en welke vaardigheden zij essentieel achten voor succes. CEO’s zijn aanzienlijk vaker geneigd om extern talent aan te trekken in plaats van het eigen personeel bij te scholen.

“Slechts een kleine groep bedrijven is erin geslaagd AI succesvol in te zetten voor zakelijke groei,” zegt Michael Bradshaw, Global Practice Leader voor Applications, Data en AI bij Kyndryl. “Dit rapport laat zien dat, hoewel data-architectuur en technologische infrastructuur essentieel zijn, organisaties die hun personeel niet prioriteren kansen zullen missen.”

'Personeel voorbereiden is makkelijker gezegd dan gedaan'

“Je personeel voorbereiden op het AI-tijdperk is makkelijker gezegd dan gedaan en een urgente noodzaak voor leiders,” aldus Maryjo Charbonnier, Chief Human Resources Officer bij Kyndryl. “Bij Kyndryl hebben we een volledig ecosysteem van cultuur en systemen opgezet dat onze mensen en het bedrijf voorbereidt op voortdurende verandering. Het gaat om het anticiperen op de impact van AI, het koppelen van data met betrekking tot vaardigheid aan klantbehoeften, en het inzetten van meerdere strategieën om medewerkers uit te rusten met de vaardigheden die ze nodig hebben — inclusief het effectief leren gebruikmaken van generatieve AI-tools in hun werk.”

“Het goede nieuws is dat bedrijven die top-down op één lijn zitten, niet alleen in dezelfde richting bewegen, maar daar ook daadwerkelijk de vruchten van plukken,” zegt Kim Basile, Chief Information Officer bij Kyndryl. “Dit werk is niet makkelijk, maar het afstemmen van technologie­strategieën op bredere bedrijfsdoelen is de belangrijkste actie die leiders kunnen ondernemen om volledig te profiteren van AI.”

Meer informatie is te vinden in Kyndryl’s People Readiness Report, dat hier beschikbaar is.

Digital Realty 28/05/2025 t/m 25/06/2025 BN + BW SoSafe 26/05/2025 t/m 09/06/2025 BN + BW
Digital Realty 28/05/2025 t/m 25/06/2025 BN + BW