Gartner: 'Door ruim 40% van de agentic AI-projecten gaat tegen eind 2027 een streep'
Veel agentic AI-projecten verlopen niet succesvol. Meer dan 40% van de agentic AI-projecten worden zelfs tegen eind 2027 geannuleerd vanwege oplopende kosten, onduidelijke bedrijfswaarde of onvoldoende risicobeheersing, voorspelt marktonderzoeker Gartner.

Anushree Verma, Senior Director Analyst bij Gartner, stelt dat de meeste agentic AI-projecten momenteel in een vroeg stadium verkeren en vaak gedreven worden door hype. Dit kan organisaties blind maken voor de echte kosten en complexiteit van het implementeren van AI-agenten op grote schaal, waardoor projecten vastlopen voordat ze in productie kunnen gaan. Organisaties moeten volgens Verma door de hype heen prikken om zorgvuldige, strategische beslissingen te nemen over waar en hoe ze deze opkomende technologie toepassen.
Uit een peiling van Gartner onder 3.412 webinardeelnemers in januari 2025 bleek dat 19% aangaf dat hun organisatie significante investeringen had gedaan in agentic AI, 42% conservatieve investeringen had gedaan, 8% geen investeringen had gedaan, en de overige 31% een afwachtende houding had aangenomen of onzeker was.
Agent washing
Veel leveranciers dragen bij aan de hype door zich bezig te houden met “agent washing” – het hernoemen van bestaande producten, zoals AI-assistenten, robotic process automation (RPA) en chatbots, zonder substantiële agentic capaciteiten. Gartner schat dat slechts ongeveer 130 van de duizenden leveranciers van agentic AI echt zijn.
Volgens Verma ontbreken bij de meeste agentic AI-voorstellen significante waarde of return on investment (ROI), omdat de huidige modellen niet de volwassenheid en het vermogen hebben om autonoom complexe bedrijfsdoelstellingen te bereiken of gedetailleerde instructies over tijd te volgen. Veel gebruiksscenario's die vandaag de dag als agentic worden gepositioneerd, vereisen geen agentic implementaties.
Sprong voorwaarts in AI-capaciteiten
Ondanks deze initiële uitdagingen vertegenwoordigt de trend naar agentic AI een sprong voorwaarts in AI-capaciteiten en marktkansen. Agentic AI zal nieuwe middelen bieden om de efficiëntie van middelen te verhogen, complexe taken te automatiseren en nieuwe bedrijfsinnovaties te introduceren, voorbij de capaciteiten van gescriptte automatiseringsbots en virtuele assistenten.
Gartner voorspelt dat tegen 2028 ten minste 15% van de dagelijkse werkbeslissingen autonoom wordt genomen door agentic AI, vergeleken met 0% in 2024. Bovendien bevat 33% van de enterprise-softwaretoepassingen tegen 2028 agentic AI, vergeleken met minder dan 1% in 2024.
'Kijk kritisch naar waarde of ROI'
In dit vroege stadium beveelt Gartner aan om agentic AI alleen na te streven waar het duidelijke waarde of ROI oplevert. Het integreren van agenten in bestaande systemen kan technisch complex zijn, vaak workflows verstoren en kostbare aanpassingen vereisen. In veel gevallen is het heroverwegen van workflows met agentic AI vanaf de grond af aan de ideale weg naar een succesvolle implementatie.
Om echte waarde uit agentic AI te halen, moeten organisaties zich volgens Verma richten op de productiviteit van het bedrijf, in plaats van alleen op de verbetering van individuele taken. Ze kunnen beginnen met het gebruik van AI-agenten wanneer beslissingen nodig zijn, automatisering voor routinematige workflows en assistenten voor eenvoudige opzoeking. Het draait allemaal om het creëren van bedrijfswaarde door middel van kosten, kwaliteit, snelheid en schaal.
Gartner-klanten kunnen meer lezen in het rapport 'Emerging Tech: Avoid Agentic AI Failure: Build Success Using Right Use Cases'.