Wouter Hoeffnagel - 30 juni 2025

Rendement bij GenAI-investeringen inmiddels 12,7 keer hoger dan investering

Investeringen in kunstmatige intelligentie (AI) leveren nu al een positief rendement op, waarbij het gemiddelde rendement 1,7 keer hoger is dan de initiële investering. 30 procent van de bedrijven die GenAI gebruiken heeft AI-agenten met succes geïntegreerd in hun bedrijfsprocessen.

Rendement bij GenAI-investeringen inmiddels 12,7 keer hoger dan investering image

Dit blijkt uit een rapport van het Capgemini Research Institute. Verwacht wordt dat het aantal AI-systemen dat gebruik maakt van agenten tegen eind 2025 met 48 procent zal stijgen. Daarnaast laat de studie zien dat al één op de vijf bedrijven AI-agenten of multi-agentensystemen gebruikt, waarbij GenAI en agentic AI al aanzienlijke kostenbesparingen en operationele voordelen opleveren in bedrijfsfuncties.

Aanzienlijke rendementen

Sommige organisaties hadden eerder zorgen geuit over het behalen van het rendement op hun grootschalige AI-investeringen. Het rapport toont echter aan dat deze zorgen snel verdwijnen, aangezien bedrijven nu al aanzienlijke rendementen zien. De respondenten in het onderzoek rapporteren gemiddeld een 1,7-voudig rendement op hun GenAI-investeringen. Tegen deze achtergrond verhogen veel bedrijven nu hun budgetten op dit gebied: 62 procent van de respondenten investeert dit jaar meer in GenAI dan vorig jaar.

"GenAI en agentic AI kunnen bedrijfsdiensten echt transformeren, waardoor de verschuiving van traditionele kostenmodellen naar een door AI, waarde en data aangedreven bedrijf mogelijk wordt. Degenen die kiezen voor een geïntegreerde aanpak met data en AI als kern, zullen in staat zijn om een echt verbonden, frictieloze onderneming te creëren," zegt Oliver Pfeil, CEO van Business Services bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. "Hoewel het onderzoek een toename in het gebruik van AI-agenten suggereert, staan organisaties nog steeds voor tal van obstakels bij de implementatie op schaal. Om de potentie van waardecreatie te benutten en de concurrentiepositie te waarborgen, moeten pragmatische oplossingen worden ontwikkeld en gericht worden geïmplementeerd met de bestaande data- en AI-competenties."

Steeds meer bedrijven zien waarde

Volgens het rapport verbetert GenAI in de komende drie jaar de nauwkeurigheid van data-analyses, naast productiviteit, time-to-market en klant- en werknemerservaringen. Hierdoor zien meer bedrijven de waarde van GenAI, met 36 procent van de organisaties die het dit jaar implementeren, tegen 20 procent vorig jaar. Onder degenen die GenAI op beperkte of volledige schaal hebben aangenomen, heeft ongeveer 30 procent AI-agenten in hun operaties geïntegreerd. Het totale aantal AI-agentprojecten in een gemiddelde organisatie zal naar verwachting met 48 procent groeien in 2025.

AI-agenten leveren al aanzienlijke voordelen op in bedrijfsfuncties, waarbij agenten en multi-agent systemen fouten verminderen, klanttevredenheidsniveaus verbeteren, operationele efficiëntie verhogen en operationele kosten verlagen. De top vijf industrieën die AI-agenten adopteren zijn hightech, industrie, consumentengoederen, energie en farmacie en gezondheidszorg.

Sterk leiderschap, governance en AI-gereedheid

Om een sterk rendement op GenAI-investeringen te behalen, moeten organisaties zich richten op het ontwikkelen van sterk leiderschap, governance en AI-gereedheid. Volgens het rapport behalen organisaties die deze basis leggen 45 procent sneller hun ROI. De meeste bedrijven missen echter momenteel dit sterke leiderschap, met slechts een op de drie leiders die een sterke voorstander van GenAI is. Daarnaast moeten organisaties ook hun personeelsbestand transformeren om bedrijfswaarde te halen. In de afgelopen twee jaar hebben bedrijven die automatisering en AI-gebaseerde use cases hebben geïntroduceerd, 30 procent van de operationele taken kunnen automatiseren. Zij verwachten in de komende twee jaar hun operationele taken verder te automatiseren. Naarmate verantwoordelijkheden evolueren, zullen organisatorische upskilling, reskilling, training en functieroltransities hoog op de agenda staan. Bijna tweederde van de werknemers verwacht dat hun functiebeschrijvingen tegen 2028 zullen veranderen. Volgens het rapport zal de interactie van werknemers met AI-agenten naar verwachting toenemen tegen 2028, dus training en upskilling zullen nodig zijn om arbeidskrachten voor te bereiden op effectieve mens-AI samenwerking.

Het Capgemini Research Institute voerde een enquête uit onder 1.607 leidinggevenden van organisaties met ten minste 1 miljard dollar aan wereldwijde inkomsten in het laatste boekjaar, die verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor een of meer AI- en GenAI-initiatieven in bedrijfsoperaties. Leidinggevenden waren afkomstig uit supply chain & inkoop, finance & boekhouding, HR, klantoperaties, AI-leiderschap en strategie, AI-toepassing en -management, AI-ethiek, regelgeving en compliance-functies. De leidinggevenden waren afkomstig uit 15 landen in meerdere regio's en besloegen 13 industrieën. Het Instituut interviewde ook 15 senior leidinggevenden die bedrijfsoperaties en AI-implementatie leiden bij hun respectieve organisaties uit verschillende sectoren en landen.

ESET 30/6/2025 t/m 7/7/2025 BW Veeam 10/06/2025 t/m 01/07/2025 BN + BW
Gartner BN tm 12-11-2025 - 1