Redactie - 26 augustus 2025

YouTube past Shorts van contentmakers zonder toestemming aan met AI

De ‘Shorts’ van verschillende contentmakers zijn door YouTube zonder toestemming aangepast met kunstmatige intelligentie. Dat melden meerdere videomakers, en is bevestigd door YouTube.

YouTube past Shorts van contentmakers zonder toestemming aan met AI image

YouTube blijkt al enkele maanden in het geheim AI-filters over bepaalde filmpjes te zetten. Het gaat om visuele ‘verbeteringen’ van korte video’s, die werden opgemerkt door verschillende videomakers. In de praktijk blijkt het haar van mensen er wat anders uit te zien, hun huid is op sommige plekken vager of net scherper, en plooien in hun kleren krijgen meer definitie. In het kort: het ziet er wat onecht uit.

'Lijkt op deepfake-video'

‘Dit lijkt op een deepfake-video, maar dat is het niet’, zo verwoordt YouTuber Rhett Shull het. De man maakt meestal videorecensies van gitaarinstrumenten, maar dook in dit onderwerp nadat hij het verschil opmerkte tussen video’s die hij uploadde naar Instagram en op YouTube.

Klachten over de aanpassingen kwamen er voor het eerst enkele maanden geleden. YouTube zelf heeft nu ook op de controverse gereageerd. ‘We zijn een experiment aan het uitvoeren op een klein aantal YouTube Shorts, waarbij we traditionele machinelearning-technieken gebruiken om de helderheid en scherpte in video’s te verbeteren tijdens het verwerken,’ zegt Rene Ritchie, die de contactpersoon is voor videomakers bij YouTube, in een bericht op sociaal netwerk X.

Filters en AI

Op zich is dat soort verwerking niet nieuw. Filmpjes en foto’s op sociale media worden vaak aangepast tijdens het verwerkingsproces. Denk aan aanpassingen bij belichting of om achtergrondgeluid weg te filteren. Alleen gebeurt dat meestal wel met medeweten en toestemming van de makers.

De ‘test’ roept dan ook vragen op over hoe ver een platform kan gaan in zijn verwerkingsproces voor een upload. ‘Als ik deze verschrikkelijke verscherping van mijn beelden had gewild, had ik het zelf wel gedaan’, zegt Shull in zijn video. ‘Maar wat ik erger vind, is dat het eruitziet alsof het door AI is gegenereerd. Het is een heel slechte weergave van mij en van wat ik op het internet wil doen. Het kan zelfs het vertrouwen tussen mij en mijn publiek aantasten.’

In tijden waarin sociale media overspoeld worden door gegenereerde ‘AI-rommel’, en daar ook veel weerstand tegen komt, zijn veel videomakers juist trots op hun authenticiteit. Voor hen is het belangrijk dat ze ‘echt’ overkomen, en ze maken vaak bewuste keuzes bij de belichting en verwerking van hun video’s in die zin. Het idee dat YouTube dat zonder toestemming bijwerkt om alles er een beetje hetzelfde uit te laten zien, is dan ook storend. Zeker als zo’n ingreep het weer een beetje moeilijker maakt om AI van realiteit te onderscheiden.

In samenwerking met Data News

Netsec banners BN + BW
Cybersecnl2025 18/08/2025 t/m 01/09/2025 BN + BW