Wouter Hoeffnagel - 26 augustus 2025

Kijkers beleven Formule 1 in realtime dankzij samenwerking met Lenovo

Technologie speelt tijdens het aankomende Formule 1-weekend in Zandvoort een essentiële rol bij het mogelijk maken van de live-beleving voor miljoenen kijkers. Formule 1 werkt via een partnerschap nauw samen met Lenovo om beelden, data en teamcommunicatie in minder dan een kwart seconde van het circuit naar huiskamers over de hele wereld te streamen.

Kijkers beleven Formule 1 in realtime dankzij samenwerking met Lenovo image

Formule 1 trekt jaarlijks meer dan 750 miljoen fans in 180 landen, wat vraagt om een robuuste technologische infrastructuur. Tijdens elk raceweekend wordt ongeveer 500 terabyte aan data verwerkt – vergelijkbaar met 48 jaar aan HD-video. Deze informatie, waaronder live-beelden, teamradio’s en AI-graphics, wordt razendsnel doorgestuurd naar het Media & Technology Centre in Biggin Hill, nabij Londen. De extreem lage latentie maakt het onder meer mogelijk om camera’s op afstand te bedienen, alsof kijkers zelf in de pitstraat staan.

“Snelheid is alles. Formule 1 is de meest data-intensieve sport ter wereld. We genereren zo’n 600 terabyte aan informatie bij elk event. Dankzij de technologie van Lenovo kunnen we dat allemaal verwerken en de beleving voor de fans naar een hoger niveau tillen.”, licht Chris Roberts, Director of IT bij Formule 1 toe.

60 kilometer glasvezelkabel en ruim 180 maatwerkapplicaties

Elke Grand Prix vereist een uitgebreide technologische opzet. Per race wordt 60 kilometer glasvezelkabel uitgerold en draaien meer dan 180 maatwerkapplicaties op Lenovo-hardware. Deze infrastructuur functioneert onder uiteenlopende omstandigheden, van extreme kou tot hitte, stof en trillingen, waardoor de verbinding tussen circuit en mediacentrum altijd gegarandeerd is.

Naast prestaties en betrouwbaarheid staat duurzaamheid centraal. Lenovo verwerkt 95% van de afgeschreven hardware via eigen Asset Recovery Services, wat bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelen van Formule 1.

“Je kunt je niet voorstellen hoeveel technologie er achter deze sport schuilt als je gewoon naar de tv kijkt. Lenovo en Formule 1 werken samen om elk detail dat op het circuit gebeurt tot bij de fans te brengen.”, vult Lara Rodini, Global Sponsorships Director bij Lenovo aan.

Netsec banners BN + BW
Gartner BN tm 12-11-2025 - 1