Wouter Hoeffnagel - 27 augustus 2025

Gebrek aan focus en training belangrijkste redenen waarom werknemers slachtoffers worden van cybercrime

Niet de complexiteit van cyberaanvallen, maar een gebrek aan focus en training zijn de belangrijkste redenen waarom werknemers slachtoffer worden van cyberaanvallen. Phishing blijft daarom dominant.

Gebrek aan focus en training belangrijkste redenen waarom werknemers slachtoffers worden van cybercrime image

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van KnowBe4 onder ruim 100 securityprofessionals tijdens Infosecurity Europe 2025. Afleiding (43%) en een gebrek aan security awareness-training (41%) zijn de belangrijkste redenen waarom werknemers slachtoffer worden van cyberaanvallen. De complexiteit van aanvallen zelf speelt een veel kleinere rol. Het onderzoek werd uitgevoerd door KnowBe4 onder ruim 100 securityprofessionals tijdens Infosecurity Europe 2025.

Phishing blijft dominant

Phishing is de grootste dreiging (74%), waarbij het zich voordoen als leidinggevenden of vertrouwde collega’s de meest voorkomende tactiek is. AI-gegenereerde dreigingen zijn nog niet overheersend, maar de zorgen over hun opkomst nemen toe.

65% van de organisaties is van plan het cybersecuritybudget te verhogen, met als belangrijkste investeringsgebieden e-mailbeveiliging en security awareness-training. Toch is er een kloof tussen de verwachte effectiviteit van AI-tools (32% ziet daar de grootste impact) en hun prioriteit in budgettering (26%).

Vooruitblik op het AI-kantelpunt

60% van de organisaties vreest de toename van AI-gegenereerde dreigingen. Dit wijst erop dat men zich voorbereidt op toekomstige dreigingen, terwijl huidige menselijke risico’s nog volop aandacht vragen.

Bijna 90% van de respondenten geeft aan vertrouwen te hebben in hun vermogen om cyberaanvallen te weerstaan. Dit staat echter op gespannen voet met de frequentie van datalekken en bekende kwetsbaarheden. Deze overmoed wordt gezien als een risico op zich.

De impact van cyberaanvallen

Naast deze zorgen toont het rapport ook de concrete impact van cyberaanvallen op organisaties. Van de getroffen organisaties rapporteerde 23% operationele downtime, 19% dataverlies en 14% financiële schade. Daarnaast gaf 12% aan reputatieschade te hebben geleden en meldde 11% verlies van klantvertrouwen. Deze cijfers onderstrepen dat de gevolgen van cyberaanvallen verder reiken dan alleen technische verstoringen en dat ze direct invloed hebben op de bedrijfscontinuïteit en de reputatie van een organisatie.

“Cyberrisico gaat niet alleen over geavanceerde technologie; het gaat ook over de menselijke bandbreedte en de cognitieve belasting van de hedendaagse snelle digitale werkomgeving”, aldus Javvad Malik, lead cybersecurity awareness advocate bij KnowBe4. “De bevindingen benadrukken dat het dichten van de kloof tussen de waargenomen waarde en de daadwerkelijke investeringen in geïntegreerd human risk management cruciaal is. Overmoed, een risico op zich, onderstreept nogmaals de noodzaak om verdedigingslinies te toetsen en medewerkers te ondersteunen bij het maken van veilige keuzes te midden van afleidingen – zeker nu we ons voorbereiden op een golf van AI-gegenereerde dreigingen.”

Meer informatie is te vinden in het volledige rapport, dat hier beschikbaar is.

Netsec banners BN + BW
Factsheet: Van risico naar regie: beheer je e-maildomein met DMARC V2