Wouter Hoeffnagel - 27 augustus 2025

Retail aan kop met succesvolle AI-projecten

96% van de AI-implementaties in de retailsector presteert aan of boven de verwachtingen. Daarmee loopt retail voor op andere sectoren. Hoewel de financiële dienstverlening en de gezondheidszorg zwaar investeren, zijn hun uitkomsten wisselvallig, wat scherpe verschillen laat zien in hoe AI per sector wordt toegepast.

Retail aan kop met succesvolle AI-projecten image

Dit blijkt uit onderzoek van Lenovo. Van alle onderzochte sectoren valt de banken-, financiële- en verzekeringsmarkt op op door zijn voorzichtige aanpak. Mogelijk weerspiegelt dit de sterk gereguleerde aard van de sector: slechts 7% van de organisaties heeft AI volledig ingevoerd en slechts 38% van de AI-budgetten wordt in 2025 toegewezen aan Generatieve AI (GenAI), het laagste aandeel van alle sectoren. Deze afgewogen strategie lijkt echter vruchten af te werpen: BFSI-bedrijven melden het hoogste aandeel AI-projecten die de verwachtingen overtroffen (33%), wat suggereert dat wanneer AI wordt ingezet, dit goed is afgestemd op concrete behoeften en workloads.

In retail is een vergelijkbaar patroon zichtbaar: 61% van de organisaties bevindt zich nog in de pilotfase. Ondanks een onder gemiddelde verwachte groei van de AI-uitgaven (+97%) rapporteert de sector dat 96% van de tot nu toe uitgevoerde AI-implementaties aan of boven de verwachtingen presteert, de hoogste gecombineerde tevredenheidsscore van alle onderzochte sectoren.

Resultaten in de zorg vallen tegen

De gezondheidszorg zet juist sterk in om terrein goed te maken en plant een toename van 169% in AI-uitgaven over 2025 — de grootste stijging van alle sectoren. Maar hogere bestedingen leiden niet automatisch tot betere resultaten. De sector heeft momenteel de laagste AI-adoptiegraad en het hoogste aandeel organisaties dat meldt dat AI tegenviel. Die kloof wijst erop dat, ondanks flinke investeringen, interne expertise, strategie of implementatiekracht ontbreken en dat sterkere externe ondersteuning en begeleiding nodig kunnen zijn om succes te verzekeren.

"Deze bevindingen bevestigen dat er geen one-size-fits-all-benadering voor AI bestaat," zegt Simone Larsson, Head of Enterprise AI bij Lenovo. "Of organisaties nu een gedurfde sprong met AI willen maken of een meer geleidelijke stap-voor-stap aanpak volgen: elke sector staat voor unieke uitdagingen en kansen. Ongeacht de gekozen route vormen het scherp identificeren van zakelijke uitdagingen en kansgebieden, gevolgd door het ontwikkelen van een robuust plan, de basis voor een succesvolle AI-implementatie."

Het CIO Playbook 2025 is bedoeld om IT-managers te helpen hun voortgang te benchmarken en te leren van peers in verschillende sectoren en regio’s. Het rapport biedt praktische inzichten over AI-strategie, infrastructuur en transformatieprioriteiten in 2025 en daarna. Het volledige CIO Playbook 2025-rapport voor EMEA kan hier worden gedownload.

Netsec banners BN + BW
Gartner BN tm 12-11-2025 - 2