Wouter Hoeffnagel - 16 oktober 2025

Usercentrics bereikt 100 miljoen euro aan jaarlijkse terugkerende omzet

Het Europese technologiebedrijf Usercentrics, gespecialiseerd in privacyoplossingen, meldt in augustus de grens van €100 miljoen aan jaarlijkse terugkerende omzet (ARR) te hebben overschreden. Dit betekent een groei van 45% ten opzichte van vorig jaar

Usercentrics bereikt 100 miljoen euro aan jaarlijkse terugkerende omzet image

Met dit resultaat valt het bedrijf onder de categorie ’Centaur’ – een selecte groep van minder dan 200 private SaaS-bedrijven die jaarlijks meer dan €100 miljoen aan terugkerende omzet genereren. De Centaur-status is een alternatief voor de ’Unicorn’-classificatie, die vaak gebaseerd is op hoge waarderingsmultiples bij relatief lage omzetcijfers.

Privacy als bedrijfsprincipe

Met de snelle ontwikkelingen in artificiële intelligentie (AI) en strengere privacywetgeving wordt vertrouwen een steeds belangrijker valuta. Uit gegevens van de International Association of Privacy Professionals (IAPP, 2025) blijkt dat 82% van de wereldbevolking nu valt onder een vorm van dataprivacyregulering. Consumenten stemmen vaker met hun portemonnee: volgens de Cisco 2025 Data Privacy Benchmark Study doet 95% van de klanten geen zaken meer met bedrijven die hun gegevens niet voldoende beschermen. Privacy is hiermee geen loutere compliance-verplichting meer, maar een fundamenteel onderdeel van bedrijfsvoering.

Usercentrics verwerkt maandelijks meer dan 7 miljard toestemmingsverzoeken via 2,3 miljoen websites en apps, wat het bedrijf een sterke positie geeft op het gebied van digitaal vertrouwen. De onderneming is winstgevend en groeit verder, gesteund door solide cashreserves en een efficiënte bedrijfsvoering.

Om de internationale expansie te versnellen opende Usercentrics recent een Noord-Amerikaans hoofdkantoor in New York. Daarnaast breidt het bedrijf zijn dienstenaanbod uit, onder meer met een Server-Side Tagging-platform (SST), waarmee merken gegevens kunnen verzamelen, activeren en analyseren op websites, mobiele apps, IoT-apparaten en AI-interfaces – altijd met toestemming van gebruikers.

Toekomstplannen

Usercentrics onderzoekt gerichte overname- en fusiemogelijkheden om zijn productportfolio uit te breiden, met behoud van winstgevendheid op de lange termijn. “Privacy is veel meer dan alleen een formaliteit, het is een strategische voorwaarde voor groei”, zegt Donna Dror, CEO van Usercentrics. “We zorgen niet alleen voor naleving, maar bouwen een fundament waar vertrouwen en dataprivacy de prestaties versterken.”

Axians BN BW september oktober 2025 Vertiv BW
Gartner BN tm 12-11-2025 - 1