Wouter Hoeffnagel - 21 oktober 2025

Authenticatielaag voor AI-agents moet agentic commerce veiliger maken

Cloudflare werkt samen met grote betaalbedrijven aan een authenticatielaag voor agentic commerce, een vorm van online winkelen waarbij AI-agenten namens consumenten aankopen doen. Het Web Bot Auth-protocol maakt het mogelijk voor AI-agenten om zich te verifiëren bij miljoenen webwinkels wereldwijd, zonder dat deze hen hoeven te blokkeren als potentieel schadelijke bots.

Authenticatielaag voor AI-agents moet agentic commerce veiliger maken image

Cloudflare en Visa introduceren het Trusted Agent Protocol, dat betaalnetwerken in staat stelt om Web Bot Auth te integreren. Visa voegt deze functionaliteit toe aan Visa Intelligent Commerce, terwijl Mastercard het protocol opneemt in Mastercard Agent Pay. American Express gebruikt het eveneens voor zijn eigen agentic commerce-programma. AI-agenten die met de Cloudflare Agents SDK zijn gebouwd, kunnen hiermee binnenkort autonoom winkelen bij miljoenen winkels.

Uitdagingen en oplossingen

Agentic commerce biedt kansen voor consumenten en winkels, maar brengt ook risico’s met zich mee. Winkels moeten kunnen onderscheiden tussen betrouwbare AI-agenten en kwaadwillende bots, zonder de gebruikerservaring te verstoren. Web Bot Auth lost dit op door:

  • Identiteit en intentie verifiëren: Winkels herkennen de agent en diens doel (bijvoorbeeld informatie opvragen of een aankoop doen).
  • Klantenrelaties behouden: Ook als een agent namens een klant koopt, blijft de winkels de klantgegevens en koopgeschiedenis herkennen.
  • Flexibele betalingen: Agenten kunnen gebruikmaken van creditcards, debitcards, crypto of andere betaalmiddelen.

'De toekomst van handel is AI-gestuurd'

Stephanie Cohen, Chief Strategy Officer bij Cloudflare: “De toekomst van handel is AI-gestuurd, en wij bouwen daar een vertrouwde basis voor. Beveiliging moet geen achteraf ingestoken feature zijn – het hoort vanaf het begin in het ontwerp te zitten. Met ons wereldwijde netwerk kunnen we protocollen mogelijk maken die AI-agenten veilig laten transacteren.”

Jack Forestell, Chief Product and Strategy Officer bij Visa: “AI-agenten die namens consumenten transacties uitvoeren, vragen om vertrouwen, transparantie en samenwerking. Winkels hoeven niet langer te kiezen tussen het blokkeren van bots en het bedienen van echte klanten – dit protocol helpt dat op te lossen.”

'Schaalbare, veilige aanpak'

Jorn Lambert, Chief Product Officer bij Mastercard: “Agenten kunnen het winkelen een stuk soepeler maken, maar alleen als ze betrouwbaar zijn en winkels de juiste tools hebben. Samen met partners als Cloudflare vereenvoudigen we de verificatie voor winkels en zorgen we voor een schaalbare, veilige aanpak.”

Luke Gebb, EVP & Head of Global Innovation bij American Express: “Wij zetten Cloudflares Web Bot Auth-protocol in om winkels te helpen betrouwbare agenten te herkennen. Vertrouwen en verantwoordelijkheid staan centraal in wat wij doen.”

Naast de betaalbedrijven werken ook Adyen, Checkout.com, Circle, Fiserv, Microsoft, Nuvei, Shopify, Webflow en Worldpay mee aan de verdere ontwikkeling van Web Bot Auth.

Semperis BW + BN EY BW + BN
Gartner BN tm 12-11-2025 - 2