Wouter Hoeffnagel - 29 oktober 2025

Dynatrace en ServiceNow bundelen krachten rond automatisering van IT-activiteiten

Dynatrace en ServiceNow hebben een meerjarige samenwerking aangekondigd om de automatisering van IT-activiteiten te verbeteren. Beide bedrijven richten zich op het integreren van hun oplossingen, zodat organisaties efficiënter kunnen werken met behulp van kunstmatige intelligentie (AI).

Dynatrace en ServiceNow bundelen krachten rond automatisering van IT-activiteiten image

Dynatrace levert AI-gestuurde analyses voor het opsporen van oorzaken, het voorspellen van problemen en het automatiseren van oplossingen in cloudomgevingen. ServiceNow voegt hier AI-agents en AIOps-functionaliteiten aan toe, gericht op het stroomlijnen van IT-servicebeheer en operationele processen. Door deze combinatie kunnen klanten hun dienstverlening optimaliseren en digitale ervaringen voor gebruikers en medewerkers verbeteren.

Daarnaast zal Dynatrace de ServiceNow-platformen inzetten voor onder meer enterprise service management, HR-dienstverlening en assetmanagement. ServiceNow maakt op zijn beurt gebruik van het observabilityplatform van Dynatrace voor de eigen digitale operaties. Beide bedrijven zullen de opgedane ervaringen gebruiken om hun integraties en klantondersteuning verder te verbeteren. De samenwerking moet leiden tot snellere implementaties en meetbare resultaten voor gezamenlijke klanten.

'Autonome IT is de toekomst'

"Autonome IT is de toekomst en onze samenwerking met Dynatrace draait om het versnellen van Zero Outage-resultaten", aldus Rahul Tripathi, Group Vice President en General Manager ITSM en ITOM bij ServiceNow. "Door de realtime, AI-gestuurde observability van Dynatrace te combineren met het AI-gestuurde IT Service & Operations Management van ServiceNow, kunnen IT-teams verder gaan dan traditionele processen en een nieuw tijdperk ingaan van proactieve systemen die continu leren, zich aanpassen en zichzelf op schaal herstellen."

"Dynatrace en ServiceNow gaan een samenwerking aan om realtime observability om te zetten in betrouwbare, autonome actie gedurende de gehele softwareleveringscyclus", aldus Steve Tack, Chief Product Officer bij Dynatrace. "We helpen klanten te anticiperen op problemen, oplossingen te coördineren en hun services continu te optimaliseren door deterministische en agentic AI ​​te combineren. Zo komen ze dichter bij autonome preventie, oplossing en optimalisatie op bedrijfsschaal.”

Outvie Dag van de CDO BW + BN EY BW + BN
Outvie Dag van de CDO BW + BN