AP waarschuwt ruim 200 websites over cookiebanner
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) meldt meer dan 200 websites te hebben gewaarschuwd nadat bleek dat hun cookiebanners niet in lijn is met de privacyregels. Ongeveer driekwart van de gewaarschuwde websites paste in reactie op deze waarschuwing de banner aan. Tegen de overige websites worden handhavingsmaatregelen genomen.
Sinds april 2025 controleert de AP structureel of Nederlandse websites toestemming vragen voor trackingcookies volgens de geldende regels. Websites mogen deze cookies alleen plaatsen als bezoekers vrijwillig en op basis van duidelijke, correcte informatie toestemming geven. Trackingcookies maken het mogelijk om bezoekers langdurig te volgen, profielen op te bouwen en gedrag te voorspellen.
'Mensen moeten vrij kunnen kiezen'
"Met onze waarschuwingen helpen we organisaties om hun cookiebanner te verbeteren. Maar wie ook na een waarschuwing niets verandert, kan onderzoek of een boete verwachten. Mensen moeten echt vrij kunnen kiezen of ze gevolgd willen worden. De eenvoudigste manier om dat te respecteren, is géén volgsoftware gebruiken. Dan is er ook geen cookiebanner nodig. Waar organisaties wel volgsoftware inzetten, moeten ze zich strikt aan de regels houden en bezoekers eerlijk en duidelijk informeren", zegt Monique Verdier, vicevoorzitter van de AP.
Verdier: "Veel mensen beseffen niet wat er allemaal met hun gegevens gebeurt. Wie vandaag boodschappen doet of iets online koopt, kan morgen onbewust in een profiel terechtkomen dat bepaalt welke aanbiedingen, leningen of verzekeringen je wel of niet krijgt. Dat raakt direct aan gelijke kansen en aan controle over je eigen leven. Bedrijven moeten zich realiseren: gegevens zijn geen handelswaar. Het gaat om mensen."