Wouter Hoeffnagel - 16 november 2025

Google stelt aanpassingen aan advertentietechnologie voor aan Europese Commissie

Google dient bij de Europese Commissie een voorstel in om klachten om zjn advertentietechnologie aan te passen. De Commissie oordeelde eerder dat het bedrijf zijn dominante positie misbruikt om eigen diensten te bevoordelen, en legde in september een boete van 2,95 miljard euro op. Google is tegen deze boete in beroep gegaan.

Google stelt aanpassingen aan advertentietechnologie voor aan Europese Commissie image

Adverteerders en uitgevers gebruiken digitale tools om advertenties te plaatsen die niet direct gekoppeld zijn aan zoekopdrachten, zoals reclame op nieuwssites. Beide partijen zijn afhankelijk van deze technologie om advertenties bij de juiste doelgroepen en op geschikte platforms onder te brengen. Volgens de Commissie belemmert Google al jaren de concurrentie door zijn positie in de hele advertentieketen te benutten.

Het bedrijf stelt nu voor om uitgevers toe te staan verschillende minimumprijzen vast te stellen voor biedingen op advertentieruimte. Daarnaast wil Google adverteerders en uitgevers meer keuzevrijheid bieden.

Nextnovate Gen AI At Work BW + BN Outvie Dag van de CDO BW + BN
Nextnovate Gen AI At Work BW + BN