Microsoft maakt broncode Zork-trilogie open source
Een belangrijk stuk gamegeschiedenis is veiliggesteld voor toekomstige generaties. Microsoft heeft de originele broncode van de iconische tekst-avonturenspellen Zork I, Zork II en Zork III vrijgegeven onder een open-source licentie.
Het initiatief is een samenwerking tussen Microsofts Open Source Programs Office (OSPO), de Xbox-divisie en Activision, dat de rechten op de franchise bezit. De code is gepubliceerd op het ontwikkelaarsplatform GitHub onder de populaire MIT-licentie, wat betekent dat studenten, ontwikkelaars en historici de code vrij kunnen inzien, bestuderen en gebruiken.
Digitale archeologie
De Zork-trilogie, oorspronkelijk ontwikkeld in de late jaren 70 en begin jaren 80 door Infocom, wordt gezien als een mijlpaal in de geschiedenis van interactieve fictie. In een tijdperk waarin graphics nog in de kinderschoenen stonden, vertrouwde Zork volledig op tekst om een rijke fantasiewereld te schetsen in het hoofd van de speler.
"Toen Zork verscheen, vroeg het spelers niet alleen om te winnen, maar om zich iets in te beelden," schrijven Stacey Haffner (Microsoft OSPO) en Scott Hanselman (Developer Community VP) in de aankondiging. "Zork is altijd meer geweest dan een spel. Het is een herinnering dat verbeelding en techniek generaties aan hardware en spelers kunnen overleven."
Samenwerking met Internet Archive
Voor dit project werkte Microsoft samen met Jason Scott, een bekende digitaal archivaris verbonden aan het Internet Archive. In plaats van nieuwe opslagplaatsen te creëren, heeft Microsoft officiële 'pull requests' ingediend bij de bestaande historische repositories die door Scott werden beheerd. Hiermee is de code nu formeel voorzien van de MIT-licentie en documentatie over de schenking.
De vrijgave omvat de broncode in de originele programmeertaal ZIL (Zork Implementation Language). De release richt zich puur op het behoud van de code zelf; commerciële verpakkingen en merkrechten blijven eigendom van de oorspronkelijke rechthebbenden.
De revolutionaire Z-Machine
Technisch gezien was Zork zijn tijd ver vooruit dankzij de zogenaamde 'Z-Machine', een virtuele machine die ervoor zorgde dat de spelcode op vrijwel elke toenmalige computer kon draaien, van de Apple II tot de IBM PC. Dit maakte Zork tot een van de eerste echte cross-platform titels.
Met de vrijgegeven code kunnen hobbyisten de games nu zelf compileren en draaien op moderne systemen met behulp van tools zoals ZILF. Voor wie liever gewoon speelt zonder te programmeren, blijven de games ook commercieel beschikbaar via platforms als GOG.com.