Prosus boekt forse winstsprong met e-commerce
Techinvesteerder Prosus heeft in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar sterke resultaten neergezet. De winstgevendheid (aEBITDA) van de e-commerce-tak schoot met 70 procent omhoog naar 530 miljoen dollar. Het aan het Damrak genoteerde bedrijf plukt naar eigen zeggen de vruchten van strakke kostenbeheersing en een agressieve inzet op kunstmatige intelligentie.
De omzet uit de e-commerce-activiteiten groeide in het afgelopen halfjaar (tot en met september 2025) met 22 procent naar 3,6 miljard dollar. Onder de streep vertaalde dit zich in een vrije kasstroom van 1,3 miljard dollar, een stijging van bijna 400 miljoen dollar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Focus op 'AI-First'
Volgens CEO Fabricio Bloisi is de winstsprong niet alleen te danken aan bezuinigingen, maar vooral aan technologische innovatie. Prosus transformeert in hoog tempo naar een 'AI-first' organisatie.
“We bouwen aan de toekomst van AI. Ruim 20.000 AI-agents helpen ons op te schalen en slimmer beslissingen te nemen,” aldus Bloisi. Deze digitale assistenten worden ingezet over de volle breedte van het portfolio, dat zo’n twee miljard klanten wereldwijd bedient.
Investering in Just Eat Takeaway
In zijn toelichting wijst Bloisi ook op strategische bewegingen in Europa. Prosus heeft geïnvesteerd in maaltijdbezorger Just Eat Takeaway (JET) en het Franse La Centrale. Het doel is om bij deze bedrijven "superieure, door AI aangedreven consumentenervaringen" te implementeren.
Ook in andere regio's zoekt Prosus naar synergie. In Latijns-Amerika wordt de maaltijdbezorger iFood nu ingezet om de omzet van reisplatform Despegar te stimuleren, terwijl in India de marktpositie wordt verstevigd door overnames.
Aandeelhouderswaarde
Financieel topman Nico Marais benadrukt dat de sterke balans ruimte biedt voor verdere groei, maar ook voor het belonen van aandeelhouders. Prosus blijft fors eigen aandelen inkopen. Volgens het bedrijf is er, mede door het verkleinen van de korting op het aandeel (de zogeheten discount ten opzichte van het belang in Tencent), inmiddels 63 miljard dollar aan waarde gecreëerd voor aandeelhouders.
"Met dit momentum ben ik ervan overtuigd dat we op koers liggen om onze doelen voor boekjaar 2026 te behalen," besluit Marais.