Witold Kepinski - 28 januari 2024

Twee miljoen Nederlanders worden minder gelukkig door gebruik social media

In Nederland gebruiken we weer meer social media en ook intensiever. Maar we worden er niet altijd even gelukkig van. Dit staat in een onderzoek ban Newcom over social media gebruik in Nederland.

Twee miljoen Nederlanders worden minder gelukkig door gebruik social media image

Newcom meldt: 'Interessant is dat we hebben gezien dat er een sterk verband zit tussen de mate waarin men social media intensief gebruikt en men er minder gelukkig van wordt. Juist de jongere generaties (Gen-Z en Millennials) besteden er veel tijd aan, maar zijn relatief ook degene die er minder gelukkig van worden.'

Het social media landschap in 2024 in zes highlights:

  1. 14,3 miljoen Nederlanders maken gebruik van social media en gemiddeld genomen besteden we bijna 2 uren per dag aan social media.
  2. WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn blijven aan de top en zijn in gebruik gegroeid. Ook TikTok is gestegen met 200.000 gebruikers al is de groei in gebruikers afgevlakt.
  3. X (Twitter) is met 240.000 dagelijkse gebruikers gestegen. Ook Instagram en TikTok blijven groeien in het dagelijks gebruik.
  4. Het succes van Threads lijkt kortstondig. 400.000 gebruikers zijn al afgehaakt en weinig niet-gebruikers lijken het nog te gaan gebruiken.
  5. BeReal is het momentum onder tieners en twintigers verloren en met een kwart aan dagelijkse gebruikers gedaald. Snapchat en TikTok blijven onder tieners terrein winnen.
  6. 4,7 miljoen Nederlanders vinden dat social media een gevaar vormen voor ons mentaal welzijn. Twee miljoen voelen zich zelfs minder gelukkig door het gebruik van social media.

Newcom deelt het social media onderzoek 2024. Bestel dan kosteloos het meest actuele volledige rapport. U krijgt het rapport direct toegezonden.