Witold Kepinski - 04 september 2025

Veel bedrijven vrezen dat hun transportmanagementsystemen tekortschieten

Een overgrote meerderheid van de bedrijven in Nederland en België is ongerust over de toekomst van hun transportmanagementsystemen (TMS). Maar liefst 82% verwacht dat de huidige systemen binnen vijf jaar niet meer voldoen aan de eisen op het gebied van snelheid, capaciteit en kostenreductie. Dat blijkt uit recent onderzoek van Manhattan Associates en Vanson Bourne.

Veel bedrijven vrezen dat hun transportmanagementsystemen tekortschieten image

Hoewel de strategische waarde van transportbeheer breed wordt erkend, staan bedrijven voor grote uitdagingen. De naleving van duurzaamheidseisen (47%), stijgende brandstof- en chauffeurskosten (37%) en beperkingen in de huidige informatiesystemen (37%) worden gezien als de grootste risico's voor de komende jaren.

Gebrek aan inzicht en integratie

Het onderzoek toont aan dat bedrijven een gebrek hebben aan cruciale inzichten om proactief te kunnen handelen. Meer dan de helft (55%) kan de inkomende zendingen niet koppelen aan de planning van het magazijn, en 51% kan zendingen niet tijdig omleiden of problemen oplossen voordat deze escaleren.

Daarnaast is de integratie van TMS-systemen met andere supplychainprocessen onvoldoende. Slechts 55% van de organisaties heeft een volledige, realtime koppeling met andere systemen. Volgens de respondenten liggen de grootste kansen in betere integratie met inventory planning (69%), ordermanagement (59%) en warehouse management (55%).

Hoge verwachtingen van AI, maar adoptie blijft achter

De verwachtingen van kunstmatige intelligentie (AI) zijn hooggespannen. 60% van de bedrijven verwacht binnen vijf jaar volledig autonome AI in te zetten. Echter, slechts 22% heeft AI en machine learning al diepgaand geïntegreerd in hun transportprocessen. De belangrijkste belemmeringen voor de adoptie van AI zijn integratieproblemen (50%), de beschikbaarheid en kwaliteit van data (42%) en hoge kosten (41%).

Ook op het gebied van duurzaamheid is er nog een kloof tussen rapportage en actie. Hoewel 56% van de bedrijven volledig rapporteert volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), betekent dit niet dat zij ook daadwerkelijk stappen zetten naar duurzamer transport. Slechts 39% heeft duurzame brandstofopties ingevoerd of overweegt dit, en 9% meet hun eigen CO₂-uitstoot nog helemaal niet.

Pieter Van den Broecke, EMEA Leader Supply Chain Strategies bij Manhattan, benadrukt dat bedrijven zich op een cruciaal punt bevinden. "De druk neemt toe om sneller, slimmer en duurzamer te leveren, maar bij veel bedrijven is er een gebrek aan zichtbaarheid. De komende vijf jaar worden cruciaal om transportbeheer toekomstbestendig te maken," aldus Van den Broecke.

Netsec banners BN + BW
Gartner BN tm 12-11-2025 - 4