CyberCube: verzekeringsverlies AWS storing is maximaal 581 miljoen dollar
CyberCube, een toonaangevende aanbieder van cyberrisico-analyses, heeft een eerste schatting gepubliceerd van het financiële verlies als gevolg van de recente grootschalige storing bij Amazon Web Services (AWS). Het bedrijf schat de totale verliezen, die het de naam “Amazonk” heeft gegeven, op een bedrag dat varieert tussen de $38 miljoen en $581 miljoen. Volgens CyberCube wordt echter slechts een beperkte impact op de verzekeringssector verwacht.
Beperkte impact op cyberverzekeraars
De analyse van CyberCube wijst uit dat het effect op de 'loss ratio' voor cyberverzekeraars waarschijnlijk in het lage tot midden eencijferige percentage zal liggen. Dit strookt met de visie van het analysebureau dat de gebeurtenis slechts een gematigde verzekeringsimpact zal hebben.
Hoewel de uitkomst verschillende kanten op kan, verwacht CyberCube dat de meeste scenario's aan de onderkant van het geschatte bereik zullen uitkomen. De hogere grens is opgenomen om ruimte te bieden voor eventuele nieuwe informatie die in de toekomst bekend wordt.
De schattingen zijn opgenomen in een tweede 'Security Incident Report' (SIR) dat deze week aan cliënten is verstrekt. De storing, die op 20 oktober plaatsvond, leidde tot problemen bij een breed scala aan afhankelijke platforms, waaronder Snapchat, Fortnite, Roblox, Atlassian en financiële apps zoals Coinbase en Venmo. Ook 'smart-home'-diensten zoals Ring werden getroffen.
Duizenden organisaties getroffen
De analyse van CyberCube toont aan dat de storing waarschijnlijk gevolgen heeft gehad voor meer dan 2.000 grote organisaties en bijna 70.000 organisaties in totaal.
"Wat betreft de effecten per sector, zien we dat degenen die afhankelijk zijn van hoge beschikbaarheid het meest zijn getroffen, waaronder technologie- en financiële dienstverleners," aldus het SIR. Hoewel de meeste getroffen AWS-klanten in de VS gevestigd zijn (in de 'us-east-1'-regio), werden de effecten ook gevoeld door bedrijven in onder meer het VK en Europa, gezien de cruciale rol van de regio in de gehele AWS-cloudinfrastructuur.
Snelle oplossing en vergoedingen beperken claims
Een belangrijke factor die de verwachte verzekeringsclaims dempt, is de verwachte reactie van Amazon. "Bovendien verwachten we dat AWS zal optreden om bedrijven te compenseren voor downtime en rechtszaken te vermijden," stelt het rapport.
Ook de korte duur van de storing speelt mee. "Bedrijven kunnen besluiten dat het de moeite van het claimen niet waard is. Deze overwegingen wijzen meer in de richting van onze lage schatting," aldus het SIR.
Samengevat stelt CyberCube dat, hoewel de eerste krantenkoppen de omvang van AWS en het grote aantal afhankelijke bedrijven benadrukten, de belangrijkste conclusie is dat de verzekeringssector beheerst kan reageren. "Dit type gebeurtenis is iets dat wordt gemodelleerd, geprijsd en verzekerd, en ligt ruimschoots binnen de verwachtingen van verzekeraars."