Witold Kepinski - 10 november 2025

Gartner: AI raakt alle IT-werkzaamheden tegen 2030

Gartner: AI raakt alle IT-werkzaamheden tegen 2030 image

Kunstmatige Intelligentie (AI) zal tegen 2030 alle IT-werkzaamheden raken, volgens Gartner, Inc., een bedrijf gespecialiseerd in zakelijke en technologische inzichten. De IT-omgeving van 2030 zal worden aangedreven door mensen, versterkt door AI, en georkestreerd door de CIO.

Tegen 2030 verwachten CIO's dat 0% van het IT-werk zal worden gedaan door mensen zonder AI, 75% door mensen aangevuld met AI, en 25% zal worden gedaan door AI alleen, zo blijkt uit een Gartner-enquête onder meer dan 700 CIO's, uitgevoerd in juli 2025. Dit betekent dat organisaties de AI-gereedheid en de menselijke gereedheid in evenwicht moeten brengen om de waarde uit AI te behouden.

Tijdens de openingskeynote van het Gartner IT Symposium/Xpo, vertelden Gartner-analisten aan het publiek van meer dan 6.500 CIO's en IT-executives dat weinig organisaties dit evenwicht momenteel vinden.

Use cases

“Gartner begeleidt CIO's en IT-executives al vele jaren bij hun AI-trajecten. In 2023 lieten we hen zien hoe ze hun AI-ambitie vorm moesten geven. Vorig jaar op het IT Symposium/Xpo legden we uit hoe ze het tempo moesten bepalen in de AI-uitkomstenrace. Dit jaar stippelen we het juiste pad voor hen uit, zodat ze volop kunnen inzetten op AI-waarde,” zei Gabriela Vogel, VP Analist bij Gartner.

“Hoewel niet alle AI klaar is om waarde te leveren, zijn mensen nog minder klaar om die waarde vast te leggen,” zei Rob O’Donohue, VP Analist bij Gartner. “AI-gereedheid betekent dat AI je kan helpen om waarde te vinden en effectief aan de behoeften van specifieke use cases te voldoen. Menselijke gereedheid gaat over de vraag of je het juiste personeelsbestand en de juiste organisatie hebt om AI-waarde vast te leggen en te behouden.”

AI-Waarde vast te leggen en te behouden

Gartner's standpunt is dat de impact van AI op de wereldwijde werkgelegenheid tot en met 2026 neutraal zal zijn. Gartner voorspelt dat AI tegen 2028 meer banen zal creëren dan vernietigen.

“AI gaat niet over banenverlies. Het gaat over transformatie van het personeelsbestand. CIO's moeten hun personeel beginnen te transformeren door terughoudend te zijn met nieuwe aanwerving (vooral voor rollen met taken van lage complexiteit) en door talent te herpositioneren naar nieuwe bedrijfsgebieden die inkomsten genereren,” aldus Vogel.

Het beperken van aanwerving zal helpen de productiviteit te verbeteren en kosten te optimaliseren, maar om nieuwe waarde vast te leggen, is meer nodig. Het personeel moet op radicaal nieuwe manieren met AI kunnen werken. De vaardigheden die ze nodig hebben, zullen veranderen.

“AI zal sommige vaardigheden, zoals samenvatten, informatie ophalen en vertalen, minder belangrijk maken, aangezien AI klaar is om deze taken te automatiseren of aan te vullen,” zei O’Donohue. “Maar AI creëert ook een behoefte aan volledig nieuwe vaardigheden. Deze AI-vaardigheden zijn fundamenteel anders dan de meeste vaardigheden. Waar vaardigheden traditioneel gingen over het beter uitvoeren van taken, gaan AI-vaardigheden over het jou beter maken – een betere motivator, een betere denker en een betere communicator.”

Gartner-analisten zeiden dat de plannen voor vaardigheidsontwikkeling van organisaties verder moeten gaan dan het trainen van mensen in nieuwe vaardigheden. Als mensen te veel vertrouwen op AI en stoppen met het gebruiken van hun kernvaardigheden, kan vaardigheidsatrofie optreden. Werknemers moeten periodiek worden getest om ervoor te zorgen dat zij kritieke vaardigheden behouden voor belangrijke rollen.

Vind AI-waarde door AI-gereedheid

AI-gereedheid moet worden geëvalueerd op het gebied van kosten, technische mogelijkheden en leveranciers:

Kosten: In EMEA meldde 73% van de CIO's dat hun organisaties break-even draaien of geld verliezen op hun AI-investeringen. Voor elke AI-tool die organisaties kopen, moeten ze anticiperen op 10 verborgen kosten, plus de transitiekosten voor training en change management. Organisaties moeten een analyse uitvoeren en beslissen welke kosten ze zullen financieren.

Technische mogelijkheden: Sommige AI-mogelijkheden, zoals zoeken, genereren van content en code, en samenvatten, zijn klaar. Andere mogelijkheden, zoals AI-nauwkeurigheid en AI-agents, zijn dat niet. Organisaties moeten overstappen van conversationele agents naar besluitvormende agents, en het allerbelangrijkste: ze moeten investeren in AI-agents die experts zijn.

Leveranciers: Het bepalen van de juiste leverancier voor de AI-behoeften van een organisatie is afhankelijk van het type AI-implementatie:

  • Voor een grootschalige uitrol van AI beschikken hyperscalers over de AI-infrastructuur om een breed scala aan uitkomsten te ondersteunen.
  • Voor sectorspecifieke use cases kunnen start-ups domeinspecifieke AI-agents, diepgaande kennis en capaciteiten bieden die onmiddellijke voordelen kunnen opleveren.
  • Voor snelle innovatie en leading-edge AI-mogelijkheden zijn AI-onderzoeks- en ontwikkelingsbedrijven innovatie-gereed, maar missen ze nog de schaal om volledig enterprise-ready te zijn.

Elke AI-beslissing die wordt genomen, is een soevereiniteitsbeslissing, dus negeer AI-soevereiniteit niet zo meldt Gartner.

Gartner heeft vier perspectieven geïdentificeerd om te beoordelen hoe klaar organisaties zijn voor elk initiatief dat ze nastreven. Dit systeem zal organisaties op weg helpen naar AI-waarde door te meten of technologie en menselijk talent klaar zijn om hun AI-ambities te verwezenlijken, zie figuur:

“Door het Gartner Positioning System te volgen, kunnen organisaties proberen AI-waarde te vinden, vast te leggen en te behouden. Als ze succesvol zijn, kunnen ze hun beperkingen overstijgen,” zei Vogel. “AI creëert schokgolven die een ziekenhuis in slechts een behandelcentrum zouden kunnen veranderen en een autonome beroepsbevolking voor een autonome onderneming zouden kunnen opbouwen. Maar de echte beloning komt wanneer AI-oplossingen gericht zijn op het verbeteren van de kerncompetenties van een organisatie of het oplossen van onmogelijke problemen.”

Outvie Dag van de CDO BW + BN Flex IT Distribution BW + BN
Gartner BN tm 12-11-2025 - 4