Redactie - 07 oktober 2025

IGEL biedt bedrijfscontinuïteit en herstelkracht op de endpoints, zonder security-complexiteit

Cyberaanvallen en IT-storingen komen steeds vaker voor. Maar volgens IGEL hoeft dat niet automatisch te leiden tot dagenlange stilstand. Het softwarebedrijf, dat ooit begon als leverancier van thin clients, zet nu vol in op business continuity en disaster recovery (BC/DR) voor endpoints. We spraken met Jordy Nypels, Area Vice President Benelux, en Martijn van Tricht, Business Solutions Consultant, over hun visie en oplossingen.

IGEL biedt bedrijfscontinuïteit en herstelkracht op de endpoints, zonder security-complexiteit image

“IGEL is een security-platform met een besturingssysteem”, legt Nypels uit. “We creëren een makkelijk te beheren omgeving die heel erg veilig is. Dezelfde oplossing wordt gebruikt voor onder andere digital signage en disaster recovery. We worden vaak ingezet als een secundaire omgeving die meteen kan worden opgeroepen om te gebruiken wanneer bedrijven gehackt worden. Ook als je pand afbrandt, heb je met IGEL binnen een paar uur weer een werkbare omgeving. Daar maken veel verschillende soorten organisaties gebruik van. In de zorg, de financiële sector, bij overheden, in de retail, bij distributiecentra en zelfs bij defensie. Voor elk soort omgeving hebben we een oplossing.”

“We worden op dit moment ook veel gebruikt bij de transitie van Windows 10 naar Windows 11”, vult Van Tricht aan. “Niet alle bestaande hardware kan die overstap maken. Maar met IGEL OS kunnen organisaties hun huidige apparaten blijven gebruiken om toegang te krijgen tot Windows 11. Dat bespaart flink op kosten en is beter voor de duurzaamheid. Minder hardware vervangen betekent ook een lagere CO₂-voetafdruk.” 

Disaster recovery 

IGEL begon in 2001 als specialist in thin clients. Nu ligt de focus volledig op software. Het bedrijf zet vooral in op disaster recovery. Nypels: “Je ziet en leest overal berichten over organisaties die worden getroffen door ransomware en andere aanvallen.” Van Tricht merkt dat de gesprekken met klanten, mede daardoor, een ander karakter krijgen. “Ze vragen heel nadrukkelijk naar security en disaster recovery. Ze willen daarnaast ook minder beheer, minder downtime en minder hinder van updates en patches. Duurzaamheid speelt ook steeds vaker een rol in de gesprekken.”

IGEL biedt zekerheid, op een heel eenvoudige manier, zo verduidelijkt Nypels. “Een goed voorbeeld is onze UD Pocket. Dat is een USB-stick die je in een laptop of pc steekt. Wanneer je primaire omgeving plat ligt, reboot je het apparaat en start je veilig op in IGEL OS. Daarmee krijg je direct toegang tot je digitale werkplek, of dat nu SaaS, DaaS of VDI is. Sinds kort bieden we ook Dual Boot aan: je kunt dan na een aanval simpelweg kiezen om op te starten in Windows of in de IGEL recovery-omgeving.”

Van Tricht: “Na een cyberaanval kun je je Windows-pc gewoon herstarten. Daarna heb je de keuze tussen opstarten in Windows of in de IGEL disaster recovery-omgeving. Als je voor IGEL kiest, dan kun je via de browser heel makkelijk naar bijvoorbeeld je Office- of je Azure-omgeving. Daar kun je verder gaan met je werk.” 

Voordelig en gebruiksvriendelijk 

Van Tricht zei al dat organisaties minder last willen hebben van updates en patches die uitgerold moeten worden. “Bij IGEL gebeurt dat echt terwijl je even met je ogen knippert. Binnen Windows is dat een heel ander verhaal. Als je die tijd voor alle medewerkers bij elkaar optelt, kunnen zeker grote enterprise-organisaties daar veel winst mee boeken.”

Hij noemt nog twee redenen waarom klanten steeds vaker voor IGEL kiezen. “De kosten zijn veel lager. Daarnaast wordt onze gebruikservaring heel erg gewaardeerd. Het is net zo makkelijk om naar je IGEL-werkomgeving te gaan als een televisie met je afstandsbediening aanzetten.”

Om die redenen wint IGEL steeds meer terrein. Nypels: “Mensen zien ons soms nog als thin client vendor. We moeten dus nog weleens uitleggen wat we precies doen. Maar als we ons verhaal vertellen en de total cost of ownership voorrekenen richting het management, dan worden we al snel als interessant gezien. Als mensen IGEL gebruiken als ‘vervanging van’, dan besparen ze daar onderaan de streep heel veel mee. Ze hebben namelijk minder personeel nodig om de apparaten te beheren en de hardware gaat langer mee. Als we onze oplossing demonstreren, dan is er vaak al snel interesse. We zien dat steeds meer grote organisaties zoals zorginstellingen of banken gedeeltelijk of volledig voor IGEL kiezen.”

“We zijn volledig onafhankelijk qua backend-infrastructuur. Dus het maakt niet uit of je Citrix, Microsoft, VMware, Parallels of Amazon gebruikt”, vertelt Van Tricht. “Dat is onder andere erg interessant bij overnames, die je de laatste tijd veel ziet. Het creëert ook vrijheid. Je voorkomt dat je in een vendor lock-in terechtkomt." 

Meerdere soorten partners 

IGEL werkt veel en graag met MSP’s samen. Dat gebeurt op verschillende manieren. Nypels: “Zij kunnen onze oplossing sinds kort ook aanbieden op basis van werkelijk gebruik. Zeker bij disaster recovery is dat natuurlijk interessant, want je pand brandt, als het goed is, niet zo vaak af. Daarnaast hebben we ook veel traditionele VDI-partners die erg belangrijk voor ons zijn. In beide categorieën zijn goede nieuwe partners meer dan welkom.”

Axians BN BW september oktober 2025 T-Systems 09-2025 BW + BN
Axians BN BW september oktober 2025