Redactie - 13 oktober 2025

25 jaar Aces Direct: “Zonder durf kom je nergens”

Van een Tilburgse zolderkamer naar dé duurzame IT-lifecycle partner van Nederland: het jubilerende Aces Direct maakte de afgelopen 25 jaar een flinke transformatie door. In gesprek met CEO Sven van Boxtel over een kwart eeuw pionieren, de erfenis van ‘corona’ en de ambitie om in 2030 de duurzaamste workplace-partner van Nederland te zijn.

25 jaar Aces Direct: “Zonder durf kom je nergens” image

Het verhaal van Aces Direct begint bescheiden: oprichter Tom Coehorst start in 2000 vanuit de zolderkamer van zijn ouderlijk huis zijn eigen IT-bedrijf. Met een voor die tijd uniek businessmodel – een combinatie van e-tailer en Value Added Reseller – weet Aces Direct een gat in de markt te vullen.

Een kwart eeuw later geldt Aces Direct als een voorloper in duurzaam IT lifecycle management. Sven van Boxtel, die in 2006 bij Aces Direct begon als marketeer en in 2017 het stokje overnam van Coehorst als CEO, zag het bedrijf met eigen ogen groeien van vijftien medewerkers naar een volwassen speler. “Mede door strategische overnames evolueerden we geleidelijk van een traditionele hardware-reseller naar een complete IT-lifecycle partner. Die transformatie versnelde rond 2017, toen we de strategische keuze maakten om ons te specialiseren in specifieke branches.”

In plaats van alles voor iedereen te willen zijn, richtte het bedrijf zich op sectoren als zorg, onderwijs en logistiek, blikt Sven terug. “IT voor de zorg vraagt nu eenmaal om fundamenteel andere kennis dan IT voor de industrie. Die focus leverde meer op dan expertise alléén; het zorgde ook voor sterkere klantrelaties. Zo konden we uitgroeien tot een échte IT-businesspartner, die actief meedenkt over bedrijfsprocessen.”

Corona als katalysator

De coronacrisis markeerde een nieuw keerpunt, toen Nederland plots massaal ging thuiswerken en de vraag naar IT-werkplekken explodeerde. “De vraag was gigantisch, maar door productie- en supply chain-uitdagingen in de markt konden we niet altijd leveren zoals we dat gewend waren”, vertelt Sven. “De pandemie legde daarmee de kwetsbaarheid van traditionele IT-ketens genadeloos bloot en zorgde in elk geval bij ons voor een andere kijk op duurzaamheid. Vragen waar we eerder minder bij stilstonden, werden ineens urgent: waar wordt geproduceerd? En: hoe afhankelijk zijn we van internationale leveranciers? Het zette ons aan het denken over kortere, lokale ketens. Die bleken niet alleen betrouwbaarder, maar ook veel duurzamer door minder transport en CO2-uitstoot. Corona maakte duurzaamheid zo van bijzaak tot essentiële, strategische pijler.”

Ambitie 2030: meest duurzame lifecycle partner

Die verschuiving in denken leidde tot een concrete ambitie: Aces Direct wil in 2030 dé meest duurzame IT lifecycle partner voor workplace zijn. Sven: “We begeleiden klanten in de hele cyclus: van aanschaf en gebruik tot herinzet en recycling. Duurzaamheid is geen losse dienst, het is de rode draad in alles wat we doen.”

Recent eigen onderzoek van Aces Direct laat zien waarom die focus zo belangrijk is. Zo blijkt uit de IT Indicator 2025 dat 57 procent van de werknemers duurzaamheid noodzakelijk vindt, maar dat slechts 8 procent zich betrokken voelt bij de initiatieven van hun werkgever. En waar 68 procent van het management vindt dat duurzaamheid in de kernwaarden is verankerd, herkent slechts 29 procent van de medewerkers dat beeld. “Bedrijven lopen vast tussen ambitie en realiteit”, constateert Sven. “Wij willen die kloof dichten door duurzaamheid tastbaar, meetbaar en geloofwaardig te maken.”

IT als sleutel tot transitie

Juist op IT-gebied liggen wat dat betreft grote kansen, zo blijkt uit het onderzoek. 69 procent van de organisaties heeft op dit moment geen helder lifecyclebeleid voor devices, terwijl 63 procent van de werknemers naar eigen zeggen bereid is langer met apparaten te werken. Ook staat 75 procent van de werknemers open voor refurbished alternatieven voor een nieuw device. Het huidige inkoopmodel is achterhaald, concludeert Sven. “Waarom kopen we nog steeds alleen maar nieuwe laptops, terwijl refurbished hardware vaak ook in de behoefte van medewerkers kan voorzien? De partner van de toekomst adviseert juist wanneer géén nieuwe aanschaf nodig is. Dáár ligt duurzame waardecreatie.”

AI en cybersecurity: game changers

Naast duurzaamheid ziet Sven – in lijn met de markt – twee technologische bewegingen die de komende jaren bepalend zijn: kunstmatige intelligentie en cybersecurity. “Bij AI worstelen veel organisaties met hun rol. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar zonder visie en governance verdrink je in experimenten.” Volgens Sven begint waarde halen uit AI bij de basis. “AI vraagt om AI-ready hardware: krachtige werkstations, veilige dataplatforms en schaalbare infrastructuur. Wij helpen organisaties om dat fundament te leggen, zodat AI meer wordt dan losse pilots.”

Over cybersecurity is Sven minstens zo uitgesproken: “Het is niet de vraag óf je wordt aangevallen, maar wanneer. Veel bedrijven investeren alleen in preventie en vergeten herstel. Dat is alsof je een brandverzekering hebt, zonder brandblussers. Toekomstbestendige organisaties hebben ook een recoveryplan dat ze regelmatig testen.”

Durf te kiezen

Deze complexe technologische uitdagingen – van AI-ready infrastructuur tot cybersecurity – vragen volgens Sven om een andere, meer flexibele benadering van hardware. Tien jaar geleden experimenteerde Aces Direct al met Device-as-a-Service. Dat was iets te vroeg, erkent Sven nu. “De markt was er op dat moment nog niet klaar voor. Maar nu zie je dat het model precies past bij de tijdgeest: prijs-per-werkplek, volledige support, en flexibiliteit in op- en afschalen. Niet de leasevorm is belangrijk, maar de wendbaarheid die het biedt in deze uitdagende tijden waarin de technologie sneller dan ooit tevoren evolueert.”

Innovatie draait om de juiste timing, benadrukt Sven. “Maar: je moet ook durven experimenteren. Soms ben je te vroeg, soms te laat. Als bedrijf stapten we uit markten als vaste telefonie en mobiele abonnementen en verkleinden we onze focus op printing, en zetten we vol in op markten en diensten waar we wél waarde toevoegen. Ons motto is niet voor niets: blijf gaan. Want zonder durf kom je nergens.”

Schneider Electric BW + BN Axians BN BW september oktober 2025
Gartner BN tm 12-11-2025 - 1