Martijn Kregting - 09 mei 2022

Cisco introduceert predictive analytics engine om netwerkproblemen te voorkomen

Cisco introduceert predictive analytics engine om netwerkproblemen te voorkomen image

Cisco ontwikkelt voorspellende technologie om netwerkproblemen te herkennen voordat deze zich voordoen. De netwerkleverancier heeft de afgelopen twee jaar gewerkt aan een predictive analytics engine die applicatieproblemen met hoge nauwkeurigheid moet kunnen voorspellen, voordat deze zich voordoen.

Deze technologie kan volgens Cisco IT-teams ondersteunen en de experience van services duidelijk verbeteren. De IT-aanbieder wil deze technologie over het gehele geïntegreerde netwerk aanbieden, waardoor het toegankelijk moet worden voor bedrijven van elke omvang.

Voorspellende functie

De focus van ontwikkelingen binnen netwerken zijn de recente jaren gericht op problemen detecteren en deze op te lossen. De volgende logische stap was volgens Cisco een voorspellende functie, waarbij problemen worden voorspeld voordat zich zich voordoen, om ze zo te voorkomen.

Cisco heeft daarom de afgelopen twee jaar gewerkt aan de allereerste analyse-engine die IT-teams moet helpen problemen te voorkomen en de gebruikerservaring te verbeteren. Met deze tool wil Cisco voorspellende technologie combineren met zijn portfolio aan observatie-, visibiliteits- en intelligentietechnologieën.

Cisco's predictive network verzamelt gegevens uit een groot aantal telemetriebronnen. Eenmaal geïntegreerd, leert het patronen herkennen en begint het systeem problemen met gebruikerservaringen te voorspellen. Cisco heeft voorspellende modellen de afgelopen twee jaar afgestemd en getest met klanten in verschillende industriesegmenten, met geavanceerde analyse- en machine learning-technieken om meer precisie en gebruiksgemak mogelijk te maken.

Reageren op storingen belangrijkste netwerkuitdaging

Reden voor het ontwikkelen van voorspellende technologie is er volgens Cisco genoeg. 45 procent van de ondervraagde IT-leiders uit Cisco’s Networking Trends Report 2022 gaf aan dat het reageren op storingen de belangrijkste netwerkuitdaging is. Bij het beheren van cyberbeveiligingsrisico's, hybride werk, hybride cloud en meer, staat er veel op het spel. Ongeplande downtime en uitval kunnen de productiviteit van werknemers, de klantenservice en de omzet onderbreken.

Daarnaast vertrouwen mensen en bedrijven op applicaties. Merken hebben dus vaak maar één kans om indruk te maken en als hun digitale dienst niet presteert, zullen klanten hun dienst mogelijk niet meer gebruiken. Om optimaal te kunnen presteren, hebben bedrijven behoefte aan technologie om netwerkproblemen beter te voorspellen, proactief problemen te voorkomen en de best mogelijke ervaring te garanderen.