Wouter Hoeffnagel - 07 juli 2023

AI-startup Tracey onderdeel van Sendcloud

Verzendplatform Sendcloud neemt het dataplatform Tracey over. Deze strategische stap versterkt de positie van Sendcloud als marktleider door e-commercebedrijven van elke omvang in staat te stellen om de beste klantervaring te bieden.

AI-startup Tracey onderdeel van Sendcloud image

In het competitieve e-commercelandschap verwachten consumenten nauwkeurige updates over de bezorgstatus van hun pakket. Uit het E-commerce Delivery Compass (2023) blijkt dat 9 procent van de consumenten hun orders niet op de geplande datum ontvangt, en 20 procent moet de bezorgtijd of -locatie wijzigen na het ontvangen van de eerste track & trace-melding.

Vragen over bezorgstatus vermijden

Retailers die hun klanten niet proactief informeren, krijgen te maken met een toevloed van vragen over de bezorgstatus. Deze “Waar blijft mijn pakketje?”-vragen zijn goed voor 36 procent van alle contactmomenten met de klantenservice (DigitalGenius, 2023). De lange termijn kosten van een gebrekkige klantenservice worden nog duidelijker gezien het feit dat meer dan 60 procent van de consumenten afziet van een aankoop na één slechte ervaring met de klantenservice (Zendesk, 2022).

Met eigen modellen kunnen voorspellingen gedaan worden die verder gaan dan de track & trace standaarden, kunnen klanten van Tracey slimmere beslissingen nemen over het verzendproces en consumenten proactief informeren. Zo kunnen de onvermijdelijke vertragingen en bezorgproblemen omgezet worden in een positieve ervaring. Met de overname van Tracey breidt Sendcloud uit met een gevarieerd portfolio van datatools, waaronder near-real-time pakketmonitoring, inzichten in vervoerdersperformance en AI-aangestuurde bezorgvoorspellingen.

Sendcloud benadrukt dat de overname geen lopende projecten of contractuele verplichtingen zullen verstoren. Klanten kunnen Tracey zowel gebruiken als zelfstandig product als in combinatie met het uitgebreide aanbod van Sendcloud.