Wouter Hoeffnagel - 15 oktober 2023

VGZ winnaar van de Digital Service Benchmark Zorgverzekeringen van 2023

VGZ presteert op het gebeid van online dienstverlening het beste van de Nederlandse zorgverleners. De verzekeraar behaalt een gemiddled score van 81 en wordt bij zeven op de acht servicetaken beoordeeld met de hoogste score. CZ volgt met een gemiddelde score van 78. Menzis maakt de top 3 compleet met een score van 77.

VGZ winnaar van de Digital Service Benchmark Zorgverzekeringen van 2023 image

Dit blijkt uit onderzoek van WUA, dat is gespecialiseerd in customer experience benchmarks. 6.400 klanten van de Nederlandse zorgverzekeraars CZ, Menzis, Zilveren Kruis en VGZ zijn in september 2023 gevraagd om acht verschillende servicetaken uit te voeren op de online serviceomgeving van hun zorgverzekeraar. Dit deden ze zowel via smartphone, desktop als app. Het doel hiervan is in kaart te brengen welke zorgverzekeraar het beste presteert op het gebied van online dienstverlening.

De respondenten voerden onderstaande servicetaken uit:

  • Declaratie indienen
  • Fysieke gezondheid verbeteren
  • Mentale gezondheid verbeteren
  • Controleer huidige verzekering
  • Inzicht in zorgverbruik
  • Vergoeding mondzorg
  • Verzekerde toevoegen
  • Zorgverlener zoeken

VGZ scoort in het onderzoek hoog. Zo steekt de app consequent boven zijn concurrenten uit door het aanbieden van een uitgebreid scala aan functies en informatie die geïntegreerd zijn in de app zelf, waardoor gebruikers minder vaak naar de website hoeven te gaan.

De focus op ‘toptaken’ en doeltreffende navigatie zorgt voor een vlotte en eenvoudige gebruikerservaring, en de snelheid en diepgang van de app hebben over het algemeen positieve reacties opgeleverd.

Ook mobiele site scoort goed

De mobiele website, hoewel deze minder uitgesproken boven de concurrentie uitsteekt, biedt nog steeds een overzichtelijke en informatieve ervaring. Over het algemeen kunnen gebruikers hun doelen bereiken en vinden wat ze zoeken.

De website scoort ook hoog op de verstrekking van gedetailleerde en concrete informatie. Hoewel de opdracht voltooien over het algemeen goed lukt, is er ruimte voor verbetering, vooral wat betreft het nog toegankelijker maken van de site.

Chief Member Officer (ai) Art Beuting van VGZ: ‘'Deze eerste plaats is een mooie beloning voor onze continue inzet om onze digitale kanalen, en onze app in het bijzonder, te blijven verbeteren. We willen dat de app het startpunt is van al onze dienstverlening, zodat onze leden dit gaan zien als hun persoonlijke assistent, die hen helpt bij alles rondom gezondheid en zorg en de verzekering daarvan. Deze eerste plaats is een voortvloeisel uit het testen van nieuwe toepassingen in ons UX-lab en de inzichten daaruit vervolgens toe te passen. Ik ben enorm trots!'

BW Dutch IT Partner Day tm 11-06-2024 Nutanix BW start 6 mei - 20 mei
Nutanix BN start 6 mei - 20 mei