Wouter Hoeffnagel - 22 maart 2024

'Europese Commissie start onderzoek naar Apple, Google en Meta met oog op DMA'

De Europese Commissie start op korte termijn een onderzoek naar de appwinkels van Apple en Google. De commissie wil hiermee toetsen of de regels van respectievelijk de App Store en Play Store aan de Digital Markets Act (DMA) voldoen. Ook werkt de Europese Commissie aan een onderzoek naar de advertentievrije abonnementen van Meta.

'Europese Commissie start onderzoek naar Apple, Google en Meta met oog op DMA' image

Dit meldt Bloomberg althans op basis van bronnen. Beide Amerikaanse techbedrijven hebben nieuwe voorwaarden voor ontwikkelaars ingevoerd, met als doel aan de DMA te voldoen. De wijzigingen krijgen kritiek; critici stellen dat de aangepaste voorwaarden niet ver genoeg gaan. De Europese Commissie buigt zich in het onderzoek over deze voorwaarden.

Daarnaast melden bronnen aan Bloomberg dat de Europese Commissie ook werkt aan een onderzoek naar Meta. Het onderzoek is specifiek gericht op het abonnement waarmee Facebook- en Instagram-gebruikers geen gepersonaliseerde advertenties meer krijgen. Critici spreken van een 'pay or okay'-beleid, en stellen dat deze werkwijze niet in lijn is met de Europese wetgeving.