Wouter Hoeffnagel - 27 maart 2024

Nederland en Vlaanderen willen digitale vaardigheden docenten verbeteren

Nederland en Vlaanderen ontwikkelen samen een methode om de digitale vaardigheden en kennis van digitale geletterdheid van leraren doorlopend te vergroten. Zo moeten zij digitale vaardigheden en kennis beter kunnen overbrengen op leerlingen.

Nederland en Vlaanderen willen digitale vaardigheden docenten verbeteren image

Voor het project is door de Europese Commissie een bedrag van 700.000 euro beschikbaar gesteld, is deze week tijdens een Nederlands-Vlaamse Onderwijstop bekendgemaakt. De ontwikkeling van de methode gaat na de zomer in nauwe samenwerking met scholen van start. De aanpak moet binnen twee jaar beschikbaar zijn voor alle leraren in het primair en voortgezet onderwijs.

'Docenten de goede bagage meegeven'

Minister Mariëlle Paul voor Primair en Voortgezet onderwijs: “De wereld wordt steeds digitaler en speelt zich ook meer en meer online af. Ontwikkelingen als AI vinden razendsnel hun weg in de samenleving. We vinden het heel belangrijk dat onze leerlingen hierin wegwijs worden, maar dat betekent ook dat we hun docenten hiervoor de goede bagage moeten meegeven. Met een methode-op-maat kunnen we onze leraren hiervoor nog beter toerusten, nu en in de toekomst. Goed om hierin samen met Vlaanderen op te trekken.”

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts: “Het Vlaams Onderwijs had tot voor kort een grote achterstand op digitaal gebied, maar de laatste jaren buigen we die om in een voorsprong. We hebben al een half miljard geïnvesteerd in die grote Digisprong voorwaarts: in ICT-toestellen, maar ook in ICT-coördinatoren en in de nodige ondersteuning en bijscholingen. We gaan nu samen met onze Nederlandse vrienden verder investeren in de ondersteuning van leerkrachten. Zo maken we over de grenzen heen werk van meer onderwijskwaliteit”.