Wouter Hoeffnagel - 15 mei 2025

Europese Commissie: ByteDance schendt DSA door gebrek aan transparantie rondom advertenties

TikTok-moederbedrijf ByteDance schendt de regels van de Europese Digital Services Act (DSA) door onvoldoende transparant te zijn in haar advertentiebeleid, oordeelt de Europese Commissie. Het bedrijf riskeert hierdoor een boete die kan oplopen tot zes procent van zijn jaaromzet.

Europese Commissie: ByteDance schendt DSA door gebrek aan transparantie rondom advertenties image

In een voorlopig rapport dat is verzonden naar ByteDance stelt de Commissie dat TikTok niet voldoet aan de DSA-verplichtingen voor transparantie. Volgens de regels moeten platforms een openbaar overzicht bijhouden van alle advertenties, met informatie over de adverteerder en de doelgroep. De Commissie oordeelt dat TikTok te weinig details verstrekt en dat het advertentieoverzicht niet goed doorzoekbaar is.

Voorlopige bevindingen

De bevindingen zijn gebaseerd op een uitgebreid onderzoek, waarbij onder andere interne documenten van TikTok zijn geanalyseerd, advertentietools zijn getest en experts zijn geïnterviewd. Het gaat om voorlopige bevindingen; ByteDance krijgt nu de gelegenheid te reageren op de beschuldigingen. Daarnaast wordt de Europese Raad voor digitale diensten betrokken, een onafhankelijk adviesorgaan dat helpt bij de uitvoering van de DSA.

Als TikTok definitief schuldig wordt bevonden kan het bedrijf een boete krijgen van maximaal zes procent van de wereldwijde jaaromzet. Met de omzetcijfers van 2024 zou deze boete kunnen oplopen tot 8,3 miljard euro.

DIC Security Day BW tm 1 juli 2025 EGP 06/05/2025 t/m 03/06/2025 BW
Gartner BN tm 12-11-2025 - 4