Witold Kepinski - 12 juni 2025

Salesforce introduceert Marketing Cloud Next met autonome AI-agents voor marketing

Salesforce heeft de lancering van Marketing Cloud Next aangekondigd, een oplossing die Agentic AI in marketing mogelijk maakt. Dit nieuwe platform integreert bruikbare data, workflows en autonome AI-agents om de traditionele 'do-not-reply'-marketing te transformeren naar gepersonaliseerde tweerichtingsgesprekken. De AI-agents zijn ontworpen om complexe taken, zoals campagnemanagement, resultaatoptimalisatie en contentpersonalisatie, autonoom uit te voeren.

Salesforce introduceert Marketing Cloud Next met autonome AI-agents voor marketing image

Volgens Salesforce onderscheidt Marketing Cloud Next zich door AI-agents niet alleen te laten ondersteunen, maar ook zelfstandig actie te laten ondernemen. Dit stelt marketeers in staat om zich meer te richten op strategie, creativiteit en het opbouwen van klantrelaties, doordat repetitieve en handmatige taken worden overgenomen. Aangezien het platform geïntegreerd is in het bredere Salesforce-platform, kunnen de AI-agents ook ingezet worden in verkoop-, service- en e-commerceprocessen, wat moet leiden tot een naadloze klantervaring over het gehele klanttraject.

Steve Hammond, wereldwijd verantwoordelijk voor Marketing Cloud bij Salesforce, stelde: "Met Marketing Cloud Next bieden we marketeers niet alleen AI-functies, maar een volledig agentic marketingoplossing. Agentforce vervangt marketeers niet, maar verandert hun manier van werken en versterkt hiermee hun rol."

Wat is Agentic Marketing?

Agentic marketing pakt de uitdagingen aan waarmee marketeers worden geconfronteerd, zoals tijdsdruk, de vraag naar hyperpersonalisatie en de beperkte effectieve inzet van data. Door AI-agents strategische richtlijnen te geven, kunnen marketeers de uitvoering van taken delegeren, zoals contentcreatie, doelgroepselectie, communicatiepersonalisatie, prestatie-optimalisatie en coördinatie tussen teams en kanalen. Dit stelt marketeers in staat zich te richten op strategische aspecten en groei.

Belangrijkste nieuwe functionaliteiten

Marketing Cloud Next introduceert diverse agentic innovaties, waaronder:

  • Create (Agentforce Campaign Creation): Hiermee kunnen marketeers binnen enkele uren een volledige campagne opzetten. AI-agents stellen automatisch doelgroepen samen, genereren e-mail- en sms-content en configureren de customer journey, waarbij ook ongestructureerde data wordt benut voor personalisatie.
  • Engage: Verandert ‘do-not-reply’-berichten in actieve interacties door reacties te verwerken, content aan te passen en indien nodig over te schakelen naar verkoop- of servicemedewerkers.
  • Qualify (Agentforce Lead Generation & Management): AI-agents nemen leadkwalificatie deels over, voegen leads toe aan nurtureprogramma's, halen scores op en doen contentaanbevelingen. Ze voeren 24/7 gesprekken en plannen meetings.
  • Optimize (Agentforce Paid Media Optimization & Segment Intelligence): AI-agents monitoren continu campagneprestaties voor tijdige bijsturing en helpen marketeers zich te richten op doelgroepen die de beste resultaten opleveren.

Marketing Cloud Next is nu algemeen beschikbaar. Vanaf deze zomer krijgen huidige klanten van Marketing Cloud toegang tot de nieuwe mogelijkheden als onderdeel van hun bestaande licenties. Een samenwerking met LinkedIn is gepland voor november 2025.

Omada by TP-Link 10/06/2025 t/m 17/06/2025 BN + BW DIC Security Day BW tm 1 juli 2025
Omada by TP-Link 10/06/2025 t/m 17/06/2025 BN + BW