NLdigital: samen met IT-achterban werken aan innovatie en weerbaarheid
NLdigital is niet gewoon een doorgeefluik voor de wensen van de leden. De brancheorganisatie werkt samen met deze ruim 600 leden, helpt hen met duiding van ontwikkelingen en ondersteunt vaak kleinere organisaties die lid zijn ook in praktische zin. Denk aan HR- en juridische zaken. Daarnaast maakt de vereniging kenbaar richting bijvoorbeeld politiek Den Haag wat de (soms negatieve) impact kan zijn van Nederlandse en (steeds vaker) Europese wetten en regels, zo vertelde directeur Dagmar Lens onlangs in een interview met Dutch IT Leaders.

Als de achterban van IT-organisaties goed functioneert, heeft de BV Nederland hier profijt bij, stelt Lens. “Om de concurrentiepositie van Nederland te verbeteren, heb je een hogere productiviteit nodig waar digitale technologie de sleutel voor is, maar ook een stuk innovatie en weerbaarheid. Vele mogelijkheden daartoe liggen in het digitale domein.”
Vertaalslag
Om duidelijk te maken wat de IT-sector nodig heeft om deze mogelijkheden tot wasdom te brengen – bijvoorbeeld op het gebied van wet- en regelgeving – is het belangrijk om dit te kunnen vertalen naar stakeholders zoals de overheid, schetst Lens. Soms staan volgens de directeur bepaalde zaken in wetten en regels de mogelijkheden van digitalisering echt in de weg, beperkt het mogelijkheden voor innovatie of is er een dusdanige investering nodig dat we hiervoor mede naar de overheid kijken.
“Dan heb je daar het gesprek over. Maar hetzelfde geldt voor het helpen van organisaties met het vertalen van de impact van NIS2 naar hun beleid en IT. Veel organisaties kijken hiervoor echt naar de IT-sector.”
Kortom: niet alleen een vertaalslag vanuit de achterban, maar ook andersom: ophalen uit de samenleving, overheid etc wat er bij hen speelt, om dit terug te vertalen naar de achterban. Lens hierover: “Daarbij gaan we ook de discussie aan met relevante partijen, zoals op het gebied van privacy de AP, om te bepalen waarom zij bepaalde zaken op een bepaalde manier aanvliegen. En zo leg je meteen de verbinding met dergelijke partijen. Dus we doen het echt met de leden, met organisaties zoals VNO NCW, met Digital Europa.”
Voortdurend proces
NLdigital bestaat al ruim 100 jaar en heeft zichzelf in die periode meermaals heruitgevonden. Maar hoe snel als de veranderingen in technologie en geopolitiek nu ook gaan, heruitvinden is momenteel niet aan de orde. Herijken van prioriteiten en richting wel, maar dat is volgens Dagmar Lens een voortdurend proces voor de inmiddels circa 25 medewerkers van het dagelijkse bureau.
Lens ziet zichzelf dan ook als meer dan een ‘caretaker’ - iemand die op de winkel past en uitvoering geeft. De snelheid van veranderingen en het grote belang van de digitale sector vraagt om een organisatie die meer leidinggeeft, meer sturend. Maar, benadrukt Lens, wel altijd in gezamenlijkheid.
“Dus samen met mijn team en met leden als richtinggevend naar de achterban en externe organisaties. Dat betekent voor kleine bedrijven die naar ons toe komen om onze collectieve afspraken te gebruiken, met een HR-vraag etc, hele praktische hulp. Maar we praten ook overkoepelend met partijen in bijvoorbeeld de zorg om te bepalen wat er nou echt nodig is om NIS 2 goed in te voeren, hoe we van elkaar kunnen leren en kunnen helpen om zo snel en efficiënt mogelijk te werken, om de productiviteit te verhogen en administratielasten te beperken.”
Het interview met Dagmar Lens gemist? Lees het hier terug.