Gartner: Aanbod van agentic AI overschrijdt vraag
Het huidige aanbod van agentic AI-modellen, -platforms en -producten is aanzienlijk groter dan de vraag, meldt Gartner. De marktonderzoeker verwacht dat dit gaat leiden tot marktconsolidatie en correctie. Analisten verwachten dat deze ontwikkeling op korte termijn plaatsvindt, nu de initiële hype en angst om iets te missen (fear of missing out, FOMO) wijken voor economische realiteit.

Bedrijven die zich niet onderscheiden en hun investeerders zullen de grootste verliezers zijn in deze marktcorrectie. Grote, kapitaalkrachtige spelers met de middelen om veelbelovende technologieën en talent over te nemen, komen als winnaars uit de bus. Volgens Will Sommer, senior directeur-analist bij Gartner, is deze consolidatie echter geen voorteken van een economische crisis, maar een normaal onderdeel van de productlevenscyclus.
“Op lange termijn gaat consolidatie marktleiders in staat stellen om agentic producten te ontwikkelen die beter aansluiten bij de technische en zakelijke behoeften van klanten die nu moeite hebben met de adoptie van AI-agenten,” aldus Sommer.
Natuurlijke marktrationalisatie
De massale toename van AI-aanbieders die agentic modellen, geïntegreerde platforms en andere AI-producten lanceren, overstijgt de huidige vraag. Gartner vergelijkt deze fase met eerdere marktcorrecties in sectoren zoals energie, telecom en de dotcom-bubble. Volgens het bureau is dit een overgangsperiode waarin bedrijfsmodellen zich moeten aanpassen aan transformationele technologieën.

Sommer benadrukt dat de aanstaande correctie niet het gevolg is van speculatieve zeepbellen, fraude of beleid, maar van een natuurlijke marktrationalisatie. “De onderliggende technologie, agentic AI, is solide. Een speculatieve zeepbel kan echter wel ontstaan als investeringen losraken van de intrinsieke economische waarde die agentic AI kan bieden,” voegt hij toe.
Voordelen van schaalvergroting
Grote techbedrijven hebben al begonnen met het overnemen van kleinere, gespecialiseerde AI-bedrijven, wat duidt op het begin van de correctiefase. Deze consolidatie brengt voordelen met zich mee, zoals schaalvergroting en verticale integratie. Grote aanbieders bouwen uitgebreide, geïntegreerde ecosystemen op die de prestaties van agentic AI verbeteren, met als resultaat betrouwbaardere producten gericht op specifieke zakelijke doelen.
Domeinspecifieke taalmodellen, die betere prestaties leveren in gespecialiseerde toepassingen, zijn hier een voorbeeld van. Deze ontwikkelingen, gecombineerd met veranderingen in consumentengedrag, vaardigheden en processen, zullen de massale adoptie van agentic producten versnellen.
Toekomstperspectief
De overgebleven aanbieders – de nieuwe AI-incumbents – zullen duurzame groei realiseren. Uiteindelijk zal de agentic AI-markt de verwachtingen in de adoptiefase overtreffen, gebaseerd op meetbare productiviteit en winst.
Gartner-cliënten kunnen meer lezen in het rapport Tech FutureSight: An AI Market Correction Is Imminent; It Won’t Be the Last. Het bureau biedt ook gratis inzichten in 5 Steps to Seize Agentic AI Opportunity, met strategieën om bedrijven voor te bereiden op deze veranderingen.
Gartner presenteert aanvullende inzichten op het Gartner IT Symposium/Xpo,
een conferentie gericht op CIO's en andere IT-leiders. Gartner-analisten
en deelnemers onderzoeken hoe organisaties 'agents of change' kunnen
worden en AI kunnen inzetten voor een succesvolle digitale
transformatie.
Gartner IT Symposium/Xpo vindt plaats op:
- 20 t/m 23 oktober 2025 | Orlando in de Amerikaanse staat Florida
- 28 t/m 30 oktober 2025 | Yokohama, Japan
- 10 t/m 13 november 2025 | Barcelona, Spanje
- 17 t/m 19 november 2025 | Kochi, India