Wouter Hoeffnagel - 22 oktober 2025

Gartner: Geopolitieke factoren zijn steeds meer van invloed op vendors en AI-investeringen

De helft van de CIO’s en technologiebestuurders buiten de Verenigde Staten verwacht veranderingen in de manier waarop zij samenwerken met leveranciers door regionale veranderingen. Bij Amerikaanse collega’s ligt dit aandeel op 31 procent.

Gartner: Geopolitieke factoren zijn steeds meer van invloed op vendors en AI-investeringen image

Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Gartner onder meer dan 2.500 CIO’s en technologiebestuurders. Volgens Chris Howard, Distinguished VP Analyst en Chief of Research bij Gartner, spelen geopolitieke spanningen rond AI en datasoeveriniteitsrisico’s een steeds grotere rol bij de keuze van wereldwijde leveranciers. "CIO’s en technologiebestuurders moeten erkennen dat de geografische locatie van leveranciers en risico’s rond datasoeveriniteit nu door veel collega’s worden gezien als cruciale overwegingen bij het opbouwen van een wereldwijd leveranciersportfolio," aldus Howard. Hij voegt toe dat dit criterium naar verwachting verder aan belang zal winnen door toenemende geopolitieke risico’s en kostendruk.

Het onderzoek, uitgevoerd in mei en juni 2025, betrok 2.501 CIO’s en technologiebestuurders uit alle regio’s, omzetcategorieën en zowel publieke als private sectoren. Door de geopolitieke onzekerheid en kostendruk overweegt een op de drie niet-Amerikaanse CIO’s om zich sterker te richten op leveranciers uit de eigen regio. Bij Amerikaanse CIO’s is dit 16 procent.

Howard waarschuwt dat dit een bedreiging vormt voor met name Amerikaanse technologieleveranciers: "Dit kan het begin zijn van een verschuiving in de wereldwijde marktpositie die zich de komende jaren verder zal ontwikkelen."

AI-investeringen verschuiven naar ‘agentic AI’ 

Naast leveranciersstrategieën blijven CIO’s agressief investeren in AI en ondersteunende technologieën om concurrentievoordeel te behalen. Volgens Kris van Riper, Practice Vice President bij Gartner, lag de focus in 2025 op AI-pilots en experimenten, maar verschuift dit in 2026 naar het realiseren van rendement uit agentic AI – een vorm van AI die zelfstandiger taken kan uitvoeren.

"Generatieve AI blijft relevant, maar agentic AI wordt al snel de belangrijkste investeringsprioriteit," zegt Van Riper. "Deze technologie biedt een directere route naar bedrijfswaarde dan eerdere generatieve AI-initiatieven." Succes vereist volgens Gartner interne capaciteit op vijf sleutelgebieden: een op de bedrijfsdoelstellingen afgestemd AI-roadmap, meetbare waardedoelen, upskilling van medewerkers, robuuste datagoverance en flexibiliteit in het herprioriteren van middelen.

Het niet realiseren van deze voorwaarden kan leiden tot het missen van cruciale rendementsdoelen. Uit het onderzoek blijkt dat 64 procent van de technologiebestuurders agentic AI binnen 24 maanden wil implementeren.

Van Riper benadrukt dat technologiebestuurders AI en generatieve AI al hebben doorontwikkeld en nu de stap zetten naar agentic AI: "Deze verschuiving weerspiegelt een strategische focus op het benutten van de volgende fase van AI voor grotere impact op bedrijfsprocessen en klantervaring." Ondanks krappe IT-budgets groeien AI-investeringen naar verwachting met meer dan 35 procent op jaarbasis.

Het rapport 2026 CIO and Technology Executive Agenda: The A.R.T. of Strategic Pivots in a Turbulent World is beschikbaar voor Gartner-klanten.

Vertiv BW Green Data Center Conference 2025 BW + BN
Green Data Center Conference 2025 BW + BN