Redactie - 03 december 2014

Kloof in de beschikbaarheid van continue toegang tot IT-diensten

Veeam Software heeft het Veeam Data Center Availability Report 2014 gepresenteerd. Dit is de vierde editie van het rapport over hoe bedrijven erin slagen continue beschikbaarheid van IT-diensten te garanderen. In het wereldwijde onderzoek geeft 82 procent van de CIO’s aan niet in staat te zijn te voldoen aan de behoefte aan onmiddellijke, continue toegang tot IT-diensten. Deze kloof in de beschikbaarheid resulteert direct in kosten en zorgt ervoor dat bedrijven jaarlijks ruim $2 miljoen verliezen in termen van verloren omzet, productiviteit, kansen en data doordat back-ups niet hersteld kunnen worden.

Deze kosten zullen alleen maar toenemen aangezien de mondiale economie verlangt dat bedrijven samenwerken met partners, klanten en stakeholders in verschillende tijdzones. Om deze reden moet datacenter-activa altijd beschikbaar zijn, ongeacht de locatie van de gebruiker. Naar verwachting zullen opkomende markten de komende 15 jaar1 40 procent aan wereldwijde groei realiseren. Wanneer internationale kansen niet benut kunnen worden vanwege downtime kan dit grote schade met zich meebrengen.

“De beschikbaarheid van IT is belangrijker dan ooit. Toch worden bedrijven wereldwijd onvoldoende gesteund door de IT-industrie, die bedrijven laat geloven dat zij downtime moeten accepteren en de ‘Always-On-Business’ een fantasie is,” zegt Ratmir Timashev, CEO van Veeam Software. “Dit is onacceptabel. Bedrijven kunnen het zich niet veroorloven miljoenen euro’s te verliezen door IT-storingen of risico’s te nemen als het gaat om de beschikbaarheid van data. Het goede nieuws is dat er een verandering gaande is. Bedrijven moeten simpelweg vergeten wat ze jarenlang verteld is over beschikbaarheid en hogere eisen stellen. Als alle bedrijven dit doen, zal applicatiebeschikbaarheid binnen vijf jaar een overbodig onderwerp zijn, omdat consumenten en werknemers over de hele wereld toegang hebben tot de applicaties die zij nodig hebben, wanneer zij die nodig hebben.”

De belangrijkste bevindingen uit het Veeam Data Center Availability Report 2014 zijn:

Bedrijven kunnen niet voldoen aan de toenemende eisen van de ‘Always-On-Business’
-    82 procent van de CIO’s geeft aan niet te kunnen voldoen aan eisen die gesteld worden vanuit hun bedrijf. Meer dan 90 procent van de CIO’s voelt druk om data sneller te herstellen, de financiële impact van ongeplande downtime te verkleinen en vaker back-ups te maken om het risico op dataverlies te verkleinen.
-    De oorzaken dat CIO’s deze druk voelen zijn; meer real-time interactie tussen klanten, partners, leveranciers en werknemers (65 procent); behoefte aan toegang tot applicaties in verschillende tijdzones (56 procent); een verhoogd gebruik van mobiele apparaten (56 procent); werknemers werken buiten kantoortijden (54 procent); een toenemende mate van automatisering voor besluitvorming en transacties (53 procent).

Ongeplande downtime zorgt voor hogere kosten
-    Ongeplande downtime van applicaties komt vaker dan eens per maand voor (13 keer per jaar).
-    Ongeplande downtime van applicaties kost een bedrijf jaarlijks tussen de $1.4 miljoen en $2.3 miljoen in termen van verloren omzet, verminderde productiviteit en gemiste kansen.

Bescherming is niet gegarandeerd
-    Eén op de zes pogingen om back-ups te herstellen mislukt. Aangezien bedrijven 13 keer per jaar te maken hebben met downtime van applicaties betekent dit dat in twee gevallen de data verloren gaat.

Bedrijven lopen het risico voor miljoenen dollars aan data te verliezen
-    Bedrijven riskeren tussen de $4.4 miljoen en $7.0 miljoen aan verloren applicatiegegevens door downtime-incidenten.

Bedrijven vragen al om een hogere beschikbaarheid van data en applicaties. Toch voldoen IT-afdelingen met ruim een uur hersteltijd niet aan de recovery time objectives (RTO) die bedrijven verlangen voor bedrijfskritische data en zijn ze meer dan 2,5 uur verwijderd van de ‘Always-on’-norm van moderne beschikbaarheidsoplossingen. Zorgwekkender is het feit dat bedrijven de vereiste recovery point objectives (RPO), dat wil zeggen hoe vaak data geback-upt wordt, met 1,5 uur tussen iedere back-up niet halen. Ze zijn zelfs 4,5 uur verwijderd van de moderne ‘Always-on’-norm.

“Vergis je niet, we bevinden ons al in het tijdperk van de ‘Always-On-Business’,” voegt Timashev toe. “Om bij te kunnen blijven, hebben bedrijven nieuwe typen oplossingen nodig die 24/7 beschikbaarheid mogelijk maken op een manier waarop traditionele databeschermings- en back-upoplossingen dat niet kunnen. Dit betekent zeer snel, gegarandeerd herstel van ieder bestand en iedere applicatie of virtuele server wanneer dat nodig is. Het betekent gebruikmaken van back-updata en omgevingen om de implementatie van nieuwe applicaties te testen om het risico op storingen te verkleinen. Ook betekent het compleet inzicht in de IT-omgeving met proactieve monitoring en alarmering van problemen voordat deze van invloed zijn op de productieomgeving. CIO’s erkennen dit, aangezien 78 procent van de CIO’s van plan is hun databeschermingsoplossing in de komende twee jaar te vervangen om de beschikbaarheid te krijgen die zij nodig hebben. Het gevolg is dat de beschikbaarheidskloof uiteindelijk zal verdwijnen.”