Witold Kepinski - 15 mei 2023

Opmars Chinese auto klap voor Europese auto-industrie en economie

De overgang naar ‘groene’ auto’s gaat in de EU razendsnel. Het marktaandeel steeg in twee jaar van 11% naar 47%. De batterij-auto is daarbij veruit het populairst. Vooral de battery electric vehicles (BEV’s) uit China vallen in de smaak. Kredietverzekeraar Allianz Trade waarschuwt voor de klap die China toebrengt aan de Europese auto-industrie en daarmee aan de complete Europese economie.

Opmars Chinese auto klap voor Europese auto-industrie en economie image

Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “De auto-industrie wordt opnieuw gedefinieerd. 15 jaar geleden heeft de Chinese overheid vol ingezet op BEV’s. Grote staatsbedrijven zijn opgezet. Nu marcheren ze op volle sterkte de Europese markt binnen. De drie bestverkochte batterij-auto’s in 2022 kwamen uit China. Straks komen alle auto’s uit China, hetzij geproduceerd door een Chinees merk, hetzij van een Amerikaans of Europees merk.” Het vooroordeel dat Chinese auto’s kwalitatief minder zijn is volgens Geeroms achterhaald. “Ze voldoen aan alle Europese eisen."

Gevoelig klap voor industrie

Volgens Geeroms betekent de Chinese opmars niet alleen een enorme klap voor de Europese auto-industrie maar ook voor de Europese economie als geheel. “Europa is 's werelds grootste auto-exporteur. De autohandel heeft de afgelopen tien jaar elk jaar tussen de 70 en 110 miljard euro aan handelsoverschot opgeleverd voor de Europese economie. Ook is het nu nog zo dat vier op de vijf auto's die in Europa worden verkocht, hier ook worden geassembleerd. Dat gaat voor een groot deel verdwijnen. In Europa gaan we de komende jaren massaal over op auto’s die in China gemaakt zijn.” Europese autofabrikanten kunnen volgens Geeroms tegen 2030 gezamenlijk meer dan 7 miljard euro aan jaarlijkse nettowinst verliezen

De researchafdeling van Allianz Trade stelt dat de automobielsector, de grootste industriële sector van Europa, goed is voor 10% van de toegevoegde waarde van de maakindustrie. Dit is nog hoger in landen als Duitsland (15%), Hongarije, Tsjechië en Slowakije (rond 20% of hoger). De auto-industrie is ook een belangrijke afnemer voor sectoren als metaal, kunststoffen en elektronica.

Automarkt wordt herschikt

Geeroms: “De impact van de elektrificatie van de auto-industrie in Europa is enorm. Neem de aandrijving. Van oudsher goed voor 25% tot 30% van de totale kosten van een auto. Elektrische aandrijving is veel eenvoudiger en vereist aanzienlijk minder onderdelen. Nieuw is de grote kostenpost voor de accu. De ene technologie vervangt de andere. Het hele Europese ecosysteem rond de fabricage van auto’s wordt herschikt. Dat is niet alleen voor de autofabrikanten zelf een directe bedreiging maar ook voor het enorme netwerk aan bedrijven om de autofabrikanten heen.”

Hoe is de Chinese opmars te stuiten? Geeroms: “Dan moet je denken aan handelsvoorwaarden. Ook zouden beleidsmakers moeten proberen de assemblage in de EU te houden. Daarnaast is het belangrijk om als EU substantieel te investeren in batterijtechnologie en lithium voor eigen gebruik te produceren.”

Zie het Allianz-rapport: https://www.allianz.com/en/economic_research/publications/specials_fmo/european-automotive-industry.html