Witold Kepinski - 15 september 2025

Gartner belicht toppers in Contact Center as a Service - CCaaS

NiCE en Genesys zijn opnieuw de leiders in de Gartner Magic Quadrant for Contact Center as a Service (CCaaS) 2025. De jaarlijkse publicatie van Gartner deelt de meest prominente aanbieders van CCaaS-oplossingen in vier categorieën in: Leaders, Challengers, Visionairs en Niche Spelers.

Gartner belicht toppers in Contact Center as a Service - CCaaS image

De leiders van dit jaar hebben bewezen een sterke platformdiepte en -strategie te combineren met een succesvolle, wereldwijde implementatiegeschiedenis. Ze vertonen ook marktgroei en een breed klantenbestand, samen met positieve feedback van hun gebruikers. Naast NiCE en Genesys behoren ook Amazon Web Services (AWS), Five9 en Talkdesk tot deze categorie. Talkdesk wist dit jaar op te klimmen vanuit de Visionaries-categorie.

Opvallende verschuivingen

In de editie van 2025 zijn er enkele opvallende verschuivingen te zien. Content Guru heeft een aanzienlijke stap voorwaarts gemaakt, van de Niche spelers categorie naar de Challengers. Dit duidt op een verbeterde marktpositie en verhoogde concurrentiekracht. Daarentegen is Cisco in de tegenovergestelde richting bewogen.

Daarnaast zijn er nieuwe en verdwenen spelers in de kwadrant. 8x8 is niet langer opgenomen in de evaluatie, terwijl Zoom een nieuwe binnenkomer is en wordt gekenmerkt als een Niche Speler. 

Belangrijke CCaaS-aanbieders zoals Google, Microsoft en Sprinklr zijn ook dit jaar niet opgenomen in het overzicht.

Hitachi Vantara Kakushin Forum BW BN Axians BN BW september oktober 2025
Gartner BN tm 12-11-2025 - 2