Nederlands bedrijfsleven bungelt onderop in AI-volwassenheid
Nederlandse organisaties lopen aanzienlijk achter op hun Europese buurlanden wat betreft de strategische inzet en volwassenheid van Kunstmatige Intelligentie (AI). Slechts zestien procent van de Nederlandse bedrijven heeft AI volledig geïntegreerd, ziet meetbare waarde en gebruikt de technologie ter ondersteuning van de bedrijfsdoelstellingen.
Dit blijkt uit Europees onderzoek van TOPdesk onder 6.000 IT-managers, waarvan 1.000 in Nederland. Ter vergelijking: het Verenigd Koninkrijk (36%), Zwitserland (30%) en België (26%) scoren beduidend hoger op dit vlak.
AI gedreven door IT, strategische agenda ontbreekt
De adoptie van AI in Nederland is vooral een bottom-up beweging: de IT-afdeling (52%) is de belangrijkste aanjager. Het senior management (35%) en C-level (30%) spelen een minder prominente rol, wat duidt op een gebrek aan strategische prioriteit.
Max Veenhof, business consultant bij TOPdesk, benadrukt dit probleem: "In veel organisaties komt AI vanuit de IT-afdeling tot leven. Dat is positief, maar het laat ook zien dat AI nog vaak ontbreekt op de strategische agenda. Terwijl IT’ers uitstekende aanjagers zijn van verantwoord AI-gebruik, vraagt volwassen inzet van AI altijd om samenwerking met het management."
IT-managers zien kansen, geen bedreiging
Ondanks de achterstand, ziet de meerderheid van de IT-managers de inzet van AI als een gouden kans. Nagenoeg de helft (49%) verwacht dat AI processen en teams zal verbeteren, en vier op de tien (39%) zien de technologie als een enabler voor serviceafdelingen.
Bovendien voelt 70% van de IT’ers zich zelfverzekerd om met AI te werken en 61% ziet de technologie niet als een bedreiging voor de eigen functie. De meerderheid (70%) is juist enthousiast over de toekomstige voordelen, zoals efficiënter werken (72%) en de mogelijkheid om zich te focussen op meer betekenisvolle taken (70%).
De belangrijkste verwachte positieve impact van AI ligt op productiviteitsniveau (38%), gevolgd door verbeterde data-analyse (31%) en kostenbesparingen (29%).
Toch zijn er zorgen: een kwart van de IT’ers ziet de inzet van AI als een groot risico, met name op het gebied van dataprivacy en security (30%). Veenhof waarschuwt dat met de naderende AI Act ondersteuning vanuit het management cruciaal is om AI te toetsen op security en compliance.