Witold Kepinski - 04 oktober 2023

SAP: solide system of records is de basis

Een solide system of records is de basis voor nieuwe vormen waarmee mensen omgaan met applicaties en data. Het eerste deel is bewezen technologie van SAP. Ook het tweede deel is volop in beweging bij de softwaregigant. “Hand in hand met onze partners; zoals altijd”, stelt André Bechtold, SVP Head of Solution & Innovation Experience bij SAP.

SAP: solide system of records is de basis image

Tijdens de Future of Business summit van SAP in het Duitse Walldorf eind september 2023 spreekt Witold Kepinski, Director Content Dutch IT Channel & Dutch IT Leaders, met Bechtold die al zestien jaar bij SAP werkt. Geen wonder dat het evenement plaatsvond in Walldorf. Daar is immers eind vorig jaar het in 2019 opgezette Experience Center heropend. De aanpassing vond plaats onder leiding van Bechtold die zocht naar een manier om zichtbaar te maken wat de oplossingen van SAP kunnen betekenen voor organisaties, ongeacht in welke sector zij actief zijn.

“Wij willen proefnemingen met onze – of die van onze partners – software tot een goed eind brengen door ze intensief te begeleiden. Bovendien heeft SAP diverse demo’s gebouwd; daarmee kunnen klanten aan de slag om te ervaren hoe ze ermee kunnen werken. Hetzelfde geldt voor oplossingen die aangepast dienen te worden naar de wensen van een klant. Op een hoog niveau gaan we hier de band aan met onze klanten. We helpen helder te krijgen wat hun verlangens zijn en laten zien hoe die zijn in te passen in hun softwarelandschap. Er valt veel te ervaren hier. Overigens altijd in samenspraak met onze partnergemeenschap”, vertelt Bechtold.

Persoonlijke ervaring

De gebruikerservaring is in de IT-wereld erg belangrijk geworden. Dat heeft volgens hem onder meer te maken met het algemener gebruik van informatiesystemen binnen organisaties. IT is wijder verspreid. “Dan moet je met zakelijke platformen de ervaring bieden die mensen persoonlijk ervaren als zij bijvoorbeeld via internet iets kopen. Mensen gaan zich niet meer eerst door dikke handleidingen worstelen om met een applicatie aan de slag te kunnen. De gebruikers interface moet voor zichzelf spreken. Dat geldt ook voor het doel van de automatisering; mensen moeten als vanzelf snappen waarom zij een bepaald platform of applicatie zouden gebruiken. Als ik een nieuwe auto koop, dan wil ik ook geen gedoe; dat moet makkelijk gaan. En als ik die auto dan heb, dan wil ik er ook meteen mee kunnen rijden zonder uitvoerig uitgelegd te krijgen waar alle knopjes voor dienen.”

Verbetering van de gebruikerservaring doet SAP, zo benadrukt Bechtold, in nauw overleg met de partnergemeenschap. “Zij doen de implementaties; zij hebben kennis van de wensen en gebruiken van een klant.”

Toegang tot demo’s

Hiertoe geeft SAP zijn partners toegang tot alle demo’s die de onderneming heeft ontwikkeld. “Net zoals onze eigen medewerkers kunnen zij daarvan gebruik maken. Dat geldt overigens niet alleen voor de demo’s die wij maken, maar ook voor de demo’s die onze partners maken, geënt op onze oplossingen.”

Hij geeft aan dat de informatie die partners opstellen via de kanalen van SAP beschikbaar is. Dat gaat evenzeer op voor de ‘transformation partners’ als Accenture en Deloitte. “Als een ISV een nieuw product heeft of een nieuwe uitvoering, dan zijn zij vaak degenen die bij een klant uitleggen hoe dat in hun processen is toe te passen; en hoe zij van tevoren kunnen nagaan of het zinvol is daarmee aan de slag te gaan.”

De business

Vanouds ontwikkelt SAP software die geschikt is gemaakt voor specifieke sectoren. Bechtold ziet dat de verschillende bedrijfstakken anders omgaan met de hedendaagse mogelijkheden. “Retail bijvoorbeeld staat erg open voor het gebruik van nieuwe klantervaringen. Ze komen graag kijken naar wat er tegenwoordig mogelijk is. In sterk gereguleerde sectoren, zoals de financiële wereld, overheden of gezondheidszorg, is die drang wat minder. Zij willen eerder de prototypes aan de tand voelen.”

De maakindustrie is nog maar net begonnen om de stap naar de cloud te maken en begint te ervaren welke nieuwe mogelijkheden dat met zich meebrengt. “Maar ook de industrie kan op onze hulp rekenen en met ons en onze partners bekijken wat er mogelijk is.”

Bechtold ervaart dat, ongeacht tot welke sector een bedrijf behoort, mensen niet meer willen praten over de kenmerken en functies van een oplossing, maar over wat een oplossing voor hun bedrijfsvoering betekent en voor de band met hun klanten. “Wij praten niet meer over de bits en bytes, maar over de ervaring van gebruikers en hun klanten. Daarom zitten wij met de business aan tafel; de plannen komen daar vandaan. En dan heb je een heel andere discussie dan voorheen.”

Kunstmatige intelligentie - AI

Elk gesprek met een vertegenwoordiger van de IT-industrie gaat tegenwoordig ook over kunstmatige intelligentie (AI), de smaakmaker die heden ten dage elke applicatie pittiger moet maken. Tijdens de summit heeft SAP overigens zijn ‘copiloot’ Joule wereldkundig gemaakt.

“Wij implementeren al jaren AI en Machine Learning”, begint Bechtold, verwijzend naar Leonardo, software en microservices waarmee klanten gebruik kunnen maken van technologieën zoals het internet der dingen, machine learning, blockchain, analytics en Big Data.

Met Joule is een volgende stap gezet. “Wij willen van klanten en partners weten hoe zij ai willen inzetten. Van onze kant leren wij gebruikers omgaan met low-code en no-code. Zoals gezegd: in nauwe samenspraak met onze partners.”

Beveiliging

De security dashboard van SAP is een integraal onderdeel van de gebruikerservaring. “Via Proof of Concepts laten we zien hoe we omgaan met data, waar de gegevens worden opgeslagen, hoe we ze beschermen. De discussies zijn altijd gerelateerd aan wat eventueel veranderd moet worden om optimale IT-security te bieden en hoe dat effect heeft op de bedrijfsvoering. Het gaat om complexe vraagstukken die uiterst belangrijk zijn. Ook hier zitten we in eerste instantie met de business aan tafel.”

De gezondheidszorg is eveneens een speerpunt voor SAP. Bechtold maakt daarbij wel een onderscheid tussen ‘cure en care’ (grofweg: ziekenhuis en ouderenzorg) en de life sciences. De laatste past meer bij de procesindustrie en heeft dus heel andere IT-behoefte dan bijvoorbeeld een ziekenhuis. In India is SAP momenteel een lab aan het optuigen om oplossingen voor de gezondheidszorg beter vorm te geven.