Witold Kepinski - 19 mei 2022

SAP en klanten samen succesvol door leiderschap en transformatie

SAP en klanten samen succesvol door leiderschap en transformatie image

SAP Executive Board Member Scott Russell zegt zeer goed op de hoogte te zijn van de uitdagingen, behoeften en kansen bij klanten. Tijdens het SAP Sapphire Orlando benadrukte hij de twee dingen die voor hen het belangrijkst zijn: leiderschap en transformatie.

Sinds februari 2021 leidt Scott het Customer Success onderdeel bij SAP, waar naast de (cloud) services zoals SAP S/4HANA, RISE with SAP en SAP Service Cloud, ook sales en de partnerorganisatie deel van uitmaken.

Volgens Russell gaat transformatie niet over hetzelfde doen in een andere omgeving; het gaat erom het totaal anders te doen. Om dit goed uit te voeren is gedurfd leiderschap bij klanten nodig. Russell sprak tijdens een keynote hierover samen met zijn klanten. Art Sebastian, vice-president Digital Experience bij Casey's Convenience Stores, en Melissa Goldman, vice-president Engineering bij Google deelden hun inzichten met andere klanten.

Digitaal gaan

"Veranderen is niet gemakkelijk, omdat het zelfreflectie vereist", zei Sebastian, die uitlegde dat goed leiderschap veel mensen samenbrengt om te bereiken wat je zelf niet kunt. Toen Casey's, onder andere aanbieder van pizza’s, in 2018 zijn 50-jarig jubileum vierde, dacht het bedrijf na over wat het nodig zou hebben om de komende 50 jaar succesvol te blijven. Het realiseerde zich dat het een eigentijdse versie van zichzelf moest worden. Dat betekende investeren in de supply chain en distributiecentra. Het betekende een modernisering van het merk en een transformatie van de merchandisingstrategie. Het betekende vooral digitaal gaan - en snel doen. Met de pandemie waren mobiele apps en online diensten geen optie meer maar een ‘must’.

"SAP speelde een monumentale rol in onze transformatie", zegt Sebastian. “SAP heeft het vermogen om mee te leunen bij de klant. We zijn gespecialiseerd in het verkopen van voedsel en SAP heeft ons geholpen na te denken over hoe we de ervaring kunnen aanpassen aan de behoeften van onze klanten.”

Elk project heeft tijdlijnen, uitdagingen en verrassingen, maar Casey's heeft altijd zijn doelstellingen in het oog gehouden, namelijk om de klantervaring aangenaam te maken. Het aanpassen van ervaringen was de grootste uitdaging, vooral de app voor het maken van je eigen pizza, maar met iedereen die hun rol en hun missie begreep, slaagde het bedrijf in zijn doel om hun bedrijf te digitaliseren. Vandaag de dag wordt 65% van de omzet gegenereerd via digitale kanalen.

Data

Voor Melissa Goldman, een data-specialiste met een breed scala aan verantwoordelijkheden bij Google, gaat leiderschap over het nemen van beslissingen, zelfs als ze misschien niet populair zijn. Hoewel Google een zeer prominent bedrijf is, is het nog vrij jong. Transformatie is nodig om innovatie prioriteit te geven en de snelheid naar de markt te vergroten.

“Google is een datagedreven bedrijf en SAP is de basis. Er is veel complexiteit rond verandering', zei ze. “Google heeft de beste technici ter wereld, maar SAP is de marktleider op dit gebied en heeft de beste werkwijzen (best practices) om van begin tot eind verandering in een onderneming te brengen. Als je strengheid en discipline en het juiste datamodel wilt, neem dan SAP.”

Gegevenskwaliteit is een essentiële vereiste voor Google, een bedrijf wiens missie het is om alle informatie ter wereld te ordenen en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Het bedrijf voert zijn financiële rapportage uit op SAP S/4HANA, dat de enige bron van waarheid biedt - die kritieke toestand voor de gegevens van een bedrijf waar het allemaal kan worden gevonden via één enkel referentiepunt.

"Nu kunnen we overstappen van het verzamelen van informatie naar het toepassen van analyses en het benutten van de cloudomgeving", legt Goldman uit. "Dit is een kans om data uit de data te halen, om deze te analyseren om de beste waarde voor de organisatie te krijgen."

“SAP en Google werken ook samen op technologisch gebied”, aldus Russell. Onlangs werd de integratie van SAP S/4 HANA Cloud met Google Workspace aangekondigd. Hierdoor kunnen werknemers samenwerken aan Google-documenten, terwijl bedrijfsprocessen en gegevens worden beheerd via SAP in de cloud. Russell zegt dat de nieuwe integraties "het voor klanten gemakkelijker zullen maken om native te integreren en verbinding te maken met SAP-software en hun missiekritieke processen met Google Docs en Google Spreadsheets om te innoveren hoe ze hun werk gedaan krijgen."

Samenwerken voor succes

Naast het bedanken van klanten voor hun vertrouwen in SAP, merkte Russell ook op dat het SAP-ecosysteem van duizenden partners een belangrijke rol speelt bij het leveren van klantsucces. SAP-partners helpen klanten slimme, best geleide bedrijven te creëren die de wereld helpen verbeteren.

Zijn laatste gast Geoff Scott, CEO van ASUG, herinnerde het publiek eraan dat in turbulente tijden, zoals geopolitieke en klimaat uitdagingen, de behoefte aan partnerschap en samenwerking groter is dan ooit. 'We zitten in hetzelfde schuitje', zei hij. “Onze kansen op succes zijn samen groter, dus profiteer van alles wat deze community te bieden heeft.”

Scott benadrukte later in gesprek met Dutch IT-channel en Executive People dat SAP en zijn partners organisaties ondersteunt in uitdagingen, zoals het moderniseren van supply chains en het voeren van een duurzaamheidsstrategie dat impact maakt. “Sustainability en supply zijn belangrijke trends die nu bij organisaties spelen. Klanten willen hiervoor goede technologie met de beste ervaring. SAP neemt zijn klanten in deze reis mee met zijn volgende generatie toepassingen zoals SAP S/4HANA en RISE with SAP waardoor klanten goede resultaten kunnen realiseren.”

Door: Witold Kepinski