Witold Kepinski - 17 januari 2024

Accessibility lanceert prototype 'Een webshop voor iedereen'

Uit onderzoek van Accessibility, onder andere onder leden van de ANBO-PCOB, is gebleken dat bouwers van webshops met eenvoudige ingrepen hun webshops veel gebruiksvriendelijker kunnen maken voor oudere gebruikers en daarmee voor iedereen. Door oudere gebruikers te observeren tijdens het online winkelen, ontdekten onderzoekers van Accessibility op welke momenten in het aankoopproces senioren afhaken. Deze informatie heeft Accessibility vervolgens gebruikt om het prototype ‘een webshop voor iedereen’ te ontwikkelen, waarmee ondernemers en webshopbouwers hun voordeel kunnen doen.

Accessibility lanceert prototype 'Een webshop voor iedereen' image

Doordat navigatiebuttons, teksten en vormgeving in webshops niet altijd eenduidig uit te leggen zijn, raken oudere gebruikers in verwarring. De onderzoekers zagen dat deelnemers regelmatig ‘de weg kwijtraakten’ in de webshop op het moment dat ze bijvoorbeeld doorgeklikt hadden om meer informatie van een product te bekijken. Met grote regelmaat kon een deelnemer de wijze om terug te kunnen naar het overzicht niet traceren.

Soms lijken iconen of termen heel vanzelfsprekend, maar blijken ze toch voor verwarring te zorgen. Ook het gebruik van Engelse termen of moeilijke Nederlandse woorden zorgt regelmatig voor onduidelijkheid. Wanneer er tijdens het aankoopproces ook andere producten worden getoond, bijvoorbeeld alternatieven, raken de gebruikers afgeleid of gaan twijfelen aan hun eerste keuze. Met regelmaat strandt dan de zoektocht.

Prototype

Het prototype ‘een webshop voor iedereen’ is een website van een fictieve elektronica-webshop. Onderzoeker Anouk Butterlin: “In deze webshop leggen we uit waarom we voor bepaalde vormgeving, woorden of iconen hebben gekozen. We geven tientallen tips hoe webbouwers met eenvoudige ingrepen hun webshop veel gebruikersvriendelijker en toegankelijker kunnen maken.”

“Drie vliegen in één klap”

"Fijn dat zoveel ANBO-PCOB-leden hebben meegedaan aan het onderzoek van Accessibility. Mede dankzij hun inbreng kunnen webwinkels nu nog toegankelijker worden gemaakt”, vertelt Anneke Sipkens, directeur-bestuurder van ANBO-PCOB. “Het is goed dat Accessibility een prototype heeft gemaakt. Hiermee hebben eigenaren van webwinkels een mooi instrument in handen om hun winkels nog beter en breder toegankelijk te maken. Daarmee slaan ze niet twee, maar drie vliegen in één klap, want een gebruiksvriendelijke en toegankelijke webshop is vanaf juni 2025 verplicht."

Toegankelijkheid verplicht vanaf 2025

Een gebruiksvriendelijke en toegankelijke webshop is niet alleen voor de oudere gebruiker belangrijk, het wordt ook een verplichting. Vanaf juni2025 zijn webshop wettelijk verplicht om digitaal toegankelijk te zijn, want dan is de European Accessibility Act, de Europese Toegankelijkheidswet formeel van kracht

De onderzoeken en de ontwikkeling van het prototype zijn uitgevoerd door Accessibility, onderdeel van Bartiméus, en mede mogelijk gemaakt door het Bartiméus Fonds. Het onderzoek is onder andere uitgezet onder leden van de ANBO-PCOB

Darktrace BW 28-05 tm 18-06-2024 Zscaler BW 04-06 tm 18-06-2024
Infopulse BN 13-06-2024 tm 20-06-2024 V3