Martijn Kregting - 06 februari 2024

Hessel Dikkers, CIO NS: 'IT moet het gewoon doen'

Operationele verantwoordelijkheid heeft bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) prioriteit als het gaat om de inzet van IT. Dat stelde NS-CIO Hessel Dikkers onlangs in een interview met Dutch IT Leaders. IT moet het gewoon doen, benadrukt Dikkers. Dat betekent ook dat de NS een gezonde IT-infrastructuur moet hebben die tegen een stootje kan, een architectuur die betrouwbaar is en mee kan gaan in de strijd tegen cybercriminaliteit. Het betekent ook de inzet van nieuwste technologieën, het verzorgen van goede omgevingen waarin ontwikkelaars hun werk kunnen doen.

Hessel Dikkers, CIO NS: 'IT moet het gewoon doen' image

De IT-ondersteuning is volgens Dikkers bij de NS dan ook primair bedoeld voor efficiency- en kwaliteitsverbetering. Zo krijgen machinisten tegenwoordig via tablets informatie aangereikt om op hun traject zo energie-efficiënt mogelijk te rijden, afhankelijk van bijvoorbeeld weersomstandigheden. “Het is wel zo dat het hier gaat om adviezen, gebaseerd op AI-modellen. Het is nog altijd de planner, de machinist, die bepaalt wat er gebeurt. Soms zijn er ook bijzondere omstandigheden waar een mens een betere inschatting kan maken. Die vrijheid moet je houden.”

Focus op trein

Heel veel IT-ondersteuning is dan ook gericht op de trein, veruit de grootste kostenpost voor de NS. “Investeringen in treinen groeien, dus het gebruik ervan probeer je te optimaliseren. Door slimme logistiek, slimme planning en bijsturing, maar ook slim onderhoud. Met eerdergenoemde camera-inspecties, met sensoren op basis waarvan we aan predictive maintenance kunnen doen. Als je met onderhoud een defect voor kan zijn, scheelt dat enorm in kosten en tijd achteraf. We bouwen veel IT hier omheen, zodat we ook met minder treinen toe kunnen die minder vaak aan de kant staan.”

Dikkers heeft dus allereerst een technische rol, die van de CTO. "Maar ik moet ook steeds meer een verbinder zijn. Tussen IT en de business, tussen IT en het bestuur. Je moet met alle stakeholders de visie van de NS omzetten naar de strategie die we op IT- en digitaliseringsgebied moeten hebben. Je moet ook kunnen inspireren, een werkomgeving bieden waar IT’ers graag willen werken.”

En, stelt Dikkers: je moet ervoor zorgen dat IT en digitalisering overal in de organisatie landt. Bij kantoorpersoneel, conducteurs, monteurs. Iedereen heeft een andere mate van digitale vaardigheid en daar moet je als CIO goed rekening mee houden. “En dat aspect wordt met de komst van nieuwe technologie alleen maar belangrijker. De toenemende complexiteit van digitalisering moet niet bij hen terecht komen.”

Digitalisering bedrijfsprocessen

Niet alleen de fysieke wereld van de NS digitaliseert overigens, dat geldt voor alle bedrijfsprocessen. Want digitalisering is meer dan alleen slimme IT, het betekent ook dat mensen op een andere, slimmere manier gaan werken, met digitale tools, met nieuwe planningstools op basis van technologie zoals AI. Hierin krijgen de lijnmanagers – de business – ook een grotere verantwoordelijkheid. Dat eigenaarschap levert een soort hybride model op. IT’ers werken als het om die bedrijfsprocessen gaat nog wel op de IT-afdeling, maar geven onder aansturing van lijnmanagers de benodigde digitalisering vorm.”

Kortom, waar digitalisering heen moet, ligt heel erg bij de diverse bedrijfsonderdelen. Hoe dat wordt ingevuld, ligt vooral bij de IT. Het zijn dus de bedrijfsonderdelen die de automatiseringsagenda mede bepalen. Dat is een jaar of twee doorgevoerd, zowel op het gebied van bedrijfsvoering als van besparingsdoelen. Dat betekent volgens Dikkers ook dat de ‘honger’ naar digitalisering enorm is toegenomen.

Het interview met Hessel Dikkers gemist? Lees het hier terug.