Salesforce lanceert Agentforce 3
Salesforce heeft Agentforce 3 aangekondigd, een belangrijke upgrade van zijn platform voor digitale arbeid. Deze nieuwe versie biedt bedrijven de broodnodige zichtbaarheid en controle om AI agents op schaal in te zetten zonder compromissen te sluiten. Nu de adoptie van AI agents in bedrijven toeneemt, is de grootste belemmering duidelijk geworden: teams kunnen niet zien wat de agents doen, of ze snel genoeg aanpassen. Agentforce 3 verandert dit.

Gebouwd op de lessen van duizenden Agentforce-implementaties sinds de initiële lancering in oktober 2024, heeft Agentforce klanten al geholpen om aanzienlijke waarde te realiseren. Zo wist Engine de gemiddelde afhandeltijd van klantcases met 15% te verkorten, en 1-800Accountant loste in de piekweken van het belastingseizoen 2025 autonoom 70% van de administratieve chatgesprekken op. Grupo Globo zag zijn abonneeretentie met 22% toenemen. Agentforce 3 stelt leiders in staat om hun AI-personeel met vertrouwen te monitoren, te verbeteren en op te schalen.
Met een nieuw Command Center voor complete observeerbaarheid, ingebouwde ondersteuning voor het Model Context Protocol (MCP) voor plug-and-play interoperabiliteit, en meer dan 100 nieuwe, vooraf gebouwde branche-acties om de time-to-value te versnellen, helpt Agentforce 3 bedrijven om succesvolle toepassingen op te schalen, problemen op te lossen en het volledige potentieel van agentische AI te benutten – met duidelijkheid, controle en snelheid.
Waarom dit belangrijk is
De adoptie van AI agents groeit explosief. Volgens een binnenkort te verschijnen Slack Workflow Index is het gebruik van AI agents in zes maanden met 233% gestegen, en in diezelfde periode hebben 8.000 klanten zich aangemeld om Agentforce te implementeren. Tot nu toe ontbraken echter de tools, governance en observeerbaarheid die nodig zijn om agentplatforms bedrijfbreed op te schalen. Agentforce 3 dicht dit gat door volledige zichtbaarheid, veilige tool-integratie en bedrijfsbrede controles te leveren die organisaties nodig hebben om agent-snelheid als hun concurrentievoordeel te benutten.
"Met Agentforce hebben we agents, data, apps en metadata verenigd om een digitaal arbeidsplatform te creëren, waarmee duizenden bedrijven vandaag al de belofte van agentische AI waarmaken," zegt Adam Evans, EVP & GM van Salesforce AI. "De afgelopen maanden hebben we goed geluisterd naar onze klanten en ons snelle tempo van technologische innovatie voortgezet. Het resultaat is Agentforce 3, een grote sprong voorwaarts voor ons platform die meer intelligentie, hogere prestaties en meer vertrouwen en verantwoordelijkheid toevoegt aan elke Agentforce-implementatie. Agentforce 3 zal herdefiniëren hoe mensen en AI agents samenwerken – wat leidt tot baanbrekende niveaus van productiviteit, efficiëntie en bedrijfstransformatie."
Belangrijkste nieuwe functionaliteiten van Agentforce 3
Agentforce Command Center: Monitor, meet en optimaliseer uw AI agents
Het nieuwe Agentforce Command Center is een complete observeerbaarheidsoplossing die leiders een uniform overzicht geeft om de gezondheid van agents te monitoren, prestaties te meten en resultaten te optimaliseren. Het is ingebouwd in Agentforce Studio en voltooit de levenscyclus van de agent met krachtige tools om agents op schaal te begrijpen en te verfijnen. Dit omvat:
- Patronen ontdekken voor continue verbetering van Agentforce.
- Realtime monitoring van agentgezondheid en waarschuwingen bij onverwachte gebeurtenissen.
- Gedetailleerde dashboards om adoptie, feedback, succespercentages, kosten en onderwerp-prestaties te volgen.
- Integratie van alle agentactiviteiten in een native, uitbreidbaar sessie-tracing gegevensmodel in Data Cloud, met naadloze integratie met tools zoals Datadog, Splunk en Wayfound.
- Configureerbare Command Centers voor elk team, te beginnen met Service Cloud, waar agentactiviteit in realtime op wallboards verschijnt.
- AI-ondersteunde ontwikkelingstools in Agentforce Studio voor snelle bouw en test van agents.
Veilige Enterprise Connectiviteit met MCP en A2A ondersteuning
Agentforce 3 lost de uitdagingen van interoperabiliteit op door native ondersteuning te bieden voor open standaarden zoals het Model Context Protocol (MCP), gecombineerd met enterprise-grade betrouwbaarheid. Dit betekent dat Agentforce agents native toegang hebben tot de tools die ze nodig hebben, zonder concessies te doen aan controle. Belangrijke aspecten zijn:
- Een native MCP client voor directe verbinding met elke MCP-compatibele server.
- MuleSoft zet API's en integraties direct om in agent-ready assets met MCP connectors.
- Heroku maakt het eenvoudig om aangepaste MCP servers te hosten en te beheren.
"De open ecosysteembenadering van Salesforce, met name door de native ondersteuning voor open standaarden zoals MCP, zal ons enorm helpen bij het opschalen van ons gebruik van AI agents met volledig vertrouwen," aldus Mollie Bodensteiner, SVP of Operations bij Engine.
Uitbreiding van de AgentExchange
De AgentExchange maakt het al eenvoudig om AI agents uit te rusten met betrouwbare tools. Klanten kunnen nu MCP-servers van meer dan 30 partners ontdekken, waaronder AWS, Box, Cisco, Google Cloud, IBM, Notion, PayPal, Stripe, Teradata en WRITER. Dit biedt veilige toegang tot nieuwe externe tools en bronnen en naadloze verbinding met Agentforce via een beveiligde AI agent gateway.
Verbeterde Agentforce Architectuur
De verbeterde Atlas-architectuur van Agentforce 3 biedt een enterprise-ready basis met lagere latentie, grotere nauwkeurigheid, wereldwijde beschikbaarheid en extra controleopties via nieuwe LLM's die op de Salesforce-infrastructuur worden gehost. Dit omvat:
- Uitgebreide LLM-keuze met gehoste Anthropic's Claude Sonnet-model, en later dit jaar ondersteuning voor Google's Gemini.
- Snellere prestaties en respons-streaming (50% lagere latentie sinds januari 2025).
- Grotere nauwkeurigheid door webzoekopdrachten en inline citaten.
- Meer talen en geografische beschikbaarheid, met ondersteuning voor Frans, Italiaans, Duits, Spaans, Japans en Portugees, en uitbreiding naar Canada, het VK, India, Japan en Brazilië.
- Verbeterde veerkracht met automatische model-failover.
- FedRAMP High Authorisation voor Public Sector klanten via Government Cloud Plus.
Branchegereedheid
Agentforce klanten in elke branche kunnen snel waarde halen uit AI agents via meer dan 200 vooraf gebouwde branche-acties – de helft hiervan is nieuw deze zomer. Agentforce 3 introduceert ook vereenvoudigde, flexibele prijzen met nieuwe Agentforce voor Sales, Service en Industry Cloud SKUs met prijzen per gebruiker en onbeperkt gebruik van acties voor werknemersgerichte agents.
Het Salesforce partner-ecosysteem, inclusief Accenture, Deloitte Digital, NeuraFlash en PwC, heeft duizenden Agentforce-implementaties ondersteund, met 272.000 gecertificeerde specialisten die strategische begeleiding bieden en de succesvolle activering van AI agents faciliteren.
"Met Agentforce zet PepsiCo een belangrijke stap voorwaarts in onze agentische reis. Door onze inzichten te verenigen via Salesforce Data Cloud, krijgen we een holistisch beeld van onze klanten en operaties," zegt Athina Kanioura, Chief Strategy and Transformation Officer bij PepsiCo.
Beschikbaar vanaf vandaag:
- Agentforce 3
- Agentforce adoptie-analyse
- Verbeteringen aan het Testing Center
- 100+ nieuwe, vooraf gebouwde branche-acties
- Nieuwe Agentforce add-on SKUs met onbeperkt gebruik van acties voor werknemers
- Heroku managed MCP server hosting
- Verhoogde snelheid en respons-streaming
- Webzoekopdracht voor Agentforce Data Libraries
- Agentforce voor Government Cloud Plus met FedRAMP High autorisatie
- Uitgebreide wereldwijde beschikbaarheid (Canada, VK, India, Japan, Brazilië) en taalondersteuning (Frans, Italiaans, Duits, Spaans, Japans, Portugees)
In pilot of bèta vandaag (Algemeen beschikbaar in juli/augustus):
- Anthropic Claude-modellen gehost binnen de Salesforce trust boundary (GA in juli)
- MuleSoft MCP- en A2A-ondersteuning (GA in juli)
- Heroku AppLink (GA in juli)
- Sessie Tracing Data Model (GA in augustus)
- Agentgezondheidsmonitoring (GA in augustus)
Wordt binnenkort uitgebracht:
- Agentforce native MCP-ondersteuning (juli)
- Agentforce Command Center en Agentforce Studio-app (augustus)