Intel neemt afscheid van automotive-sector en ontslaat medewerkers
Intel staakt zijn activiteiten in de automobielsector. Als gevolg hiervan neemt het afscheid van het grootste deel van het team dat zich op deze sector richtte. Het is onduidelijk hoeveel medewerkers worden getroffen.

Dit melden diverse media, waaronder The Oregonian en The Register. De stap is naar verluid onderdeel van de focus van CEO Lip-Bu Tan (foto) om de Intel-werkzaamheden te stroomlijnen en zich te concentreren op winstgevendere technologie. "Zoals we eerder hebben gezegd, richten we ons opnieuw op ons kernportfolio voor clients en datacenters om ons productaanbod te versterken en aan de behoeften van onze klanten te voldoen," meldt Intel in een verklaring aan The Register op woensdag.
"Als onderdeel van dit werk hebben we besloten om de automotive business binnen onze client computing groep af te bouwen. We zijn toegewijd aan het waarborgen van een soepele overgang voor onze klanten," vervolgt het bedrijf. "We blijven ons inzetten om aan onze bestaande automotive-verplichtingen te voldoen, onze klanten te ondersteunen bij een soepele overgang en getroffene medewerkers die mogelijk worden beïnvloed met duidelijkheid, compassie en zorg te behandelen."
Miljarden geïnvesteerd
Intel maakt sinds 1976 industriële chips voor de auto-industrie. In het laatste decennium is het bedrijf op grotere schaal de automobielsector ingegaan. Het bedrijf investeerde meer dan 15 miljard dollar in het autosensorbedrijf Mobileye in 2017, om het vijf jaar later via een IPO naar de beurs te brengen. Intel bezit nog altijd een aanzienlijk deel van de aandelen.
Nog tot vorig jaar prees het chipbedrijf zijn speciaal voor autofabrikanten ontworpen GPU's aan, waarbij werd beweerd dat deze "ervaringen van een hoger niveau en met een hoge nauwkeurigheid" zouden leveren. Tijdens de CES-beurs vorig jaar promootte het nog steeds zijn "whole vehicle"-visie van chips voor de automobielsector, nadat het system-on-a-chip-leverancier Silicon Mobility had overgenomen om een poging te wagen in de markt voor elektrische auto's, maar met weinig succes.
Intel blijft overigens zogeheten engine control units (ECU's) produceren voor de automotive-sector.