Witold Kepinski - 26 juli 2025

Ruim kwart Nederlandse reizigers boekt zomervakantie met AI

Nederlanders boeken hun zomervakantie steeds vaker met AI. Dat blijkt uit het nieuwste Hospitality & Travel Report van het financiële technologieplatform Adyen. 26% van de Nederlanders gebruikt AI om inspiratie op te doen, een stijging van 91% ten opzichte van 2024. Vooral oudere reizigers ontdekken de voordelen: het aantal Boomers dat AI gebruikt, groeide met 125% ten opzichte van vorig jaar. Maar Gen Z (56%) en Millennials (43%) zijn nog steeds de meest actieve AI-gebruikers.

Ruim kwart Nederlandse reizigers boekt zomervakantie met AI image

AI maakt boeken makkelijker

Volgens 78% van de Nederlandse Boomers helpt AI om door de ruis op social media heen te prikken. En dat is geen overbodige luxe, want maar liefst 64% van de reizigers ergert zich aan de overvloed aan advertenties, gesponsorde berichten en influencercontent. AI filtert die ruis weg en zorgt sneller voor inspiratie dan welke andere methode ook (61%).

"AI-technologie is onmisbaar voor gasten die snel inspiratie zoeken voor nieuwe bestemmingen en persoonlijke reisroutes. Zeker nu de zomervakantie voor de deur staat”, zegt Phil Crawford, Global Head of Hospitality bij Adyen. "Steeds meer mensen gebruiken AI om hun vakantie soepel en gemakkelijk te boeken. Hospitalitybedrijven spelen daarop in en investeren volop in slimme technologie."

Horeca moet mee met AI-hype

Gasten verwachten dat bedrijven AI inzetten om reizen en betalingen makkelijker te maken. Nederlandse bedrijven in de hospitality zijn zich bewust van deze trend. Bijna de helft (49%) denkt dat AI-zoektools het boeken in 2025 flink gaan veranderen. 44% verwacht dat AI-automatisering de gastbeleving persoonlijker maakt.

Toch lopen veel bedrijven tegen uitdagingen aan. 61% worstelt met losse betaalsystemen voor online en op locatie, waardoor het lastig is om gasten een soepele betaalervaring te bieden. Betalingen vormen de essentiële schakel tussen AI-gestuurde inspiratie en de volledige gastervaring: van het boeken van een kamer tot het uitchecken in het hotel. Crawford: "Steeds meer bedrijven in de hospitality bouwen AI in hun platforms voor een snelle en eenvoudige betaalervaring."

Fraude in de hospitality blijft een zorg

Betaalfraude komt steeds vaker voor. 35% van de Nederlandse accommodaties zag het afgelopen jaar meer pogingen tot fraude. Adyen Uplift biedt met Protect een slimme AI- oplossing die 86% van de valse meldingen eruit filtert. Zo kunnen legitieme gasten zonder gedoe boeken.

Bekijk het volledige Hospitality & Travel Report van Adyen hier.

Gartner BN tm 12-11-2025 - 3