NiCE neemt Cognigy over om AI-gedreven klantenservice te versnellen
NiCE, een Amerikaanse speler in AI-gedreven klantenservice, heeft bekendgemaakt een definitieve overeenkomst voor 955 miljoen dollar te hebben gesloten voor de overname van Cognigy, een Duitse speler in conversationele en 'agentic' AI. Deze strategische overname combineert NiCE's CXone Mpower-platform met de AI-capaciteiten van Cognigy, met als doel organisaties in staat te stellen de adoptie van AI-gedreven klantenservice snel te versnellen. Dit betreft het naadloos orkestreren van AI-agenten over zowel front- als backoffice, binnen een uniform CX AI-platform dat wordt aangedreven door speciaal ontwikkelde CX AI-modellen.

"Dit is een cruciaal moment voor NiCE, een strategische zet die onze AI-innovatieagenda versnelt en een nieuwe standaard zet voor klantenservice in het AI-tijdperk", aldus Scott Russell, CEO van NiCE. "Door een marktleider in enterprise-grade conversationele en 'agentic' AI in huis te halen, versnellen we de wereldwijde AI-adoptie, breiden we uit naar nieuwe wereldwijde markten en creëren we baanbrekende waarde voor onze klanten, partners en aandeelhouders. Samen bevorderen we de toekomst van AI-gedreven klantenservice aanzienlijk."
Cognigy's vlaggenschip, het Cognigy.AI-platform, stelt bedrijven in staat om AI-agenten in te zetten die zelfstandig kunnen denken, aanpassen en handelen om mensachtige service te leveren. Deze agenten, die beschikbaar zijn in meer dan 100 talen en op elk kanaal, bieden directe gepersonaliseerde service, waardoor menselijke agenten zich kunnen richten op complexe interacties met hoge waarde. Cognigy bedient vooraanstaande merken zoals Mercedes-Benz, Nestlé en Lufthansa Group en heeft bewezen succes. Er wordt verwacht dat het bedrijf in 2026 een snelle geschatte ARR-groei van 80% zal realiseren.
AI en menselijk interacties
Philipp Heltewig, medeoprichter en CEO van Cognigy, voegde toe: "Deze transactie vertegenwoordigt een cruciale stap voorwaarts voor Cognigy, die enorme kansen biedt voor onze klanten en werknemers. NiCE is een uitzonderlijke organisatie wiens wereldwijde bereik, diepgaande expertise en onophoudelijke focus op innovatie onze groei zal versnellen en de waarde die we aan onze klanten en partners leveren, zal vergroten. Samen zijn we uniek gepositioneerd om de toekomst van klantenservice vorm te geven, door het beste van vertrouwde AI en menselijke interacties te verenigen."
De raad van bestuur van NiCE heeft unaniem ingestemd met de overnameovereenkomst van Cognigy, waarbij Cognigy gewaardeerd wordt op ongeveer 955 miljoen dollar. De transactiewaarde omvat een tijdgebonden inhouding van circa 50 miljoen dollar, bestaande uit 25 miljoen dollar in contanten en 158.000 American Depositary Shares. De transactie zal worden gefinancierd met beschikbare middelen en de afronding is onderhevig aan gebruikelijke sluitingsvoorwaarden, inclusief het verkrijgen van wettelijke goedkeuringen. De timing hiervan is afhankelijk van de toepasselijke regelgevende instanties. De transactie zal naar verwachting worden afgerond in het vierde kwartaal van 2025.