Witold Kepinski - 28 oktober 2025

Zebra en Salesforce bieden Retail Cloud POS-oplossing op Android voor retailsector

Zebra Technologie, speler in het automatiseren van bedrijfsworkflows, en Salesforce hebben een strategische samenwerking aangekondigd met de lancering van een gezamenlijke oplossing: de Retail Cloud Point of Sale (POS) op Android. De innovatie, die voor het eerst werd gepresenteerd tijdens Dreamforce 2025, is ontworpen om de operationele efficiëntie van winkels wereldwijd drastisch te verbeteren en de klantbetrokkenheid te versterken.

Zebra en Salesforce bieden Retail Cloud POS-oplossing op Android voor retailsector image

De nieuwe Retail Cloud POS op Android combineert de enterprise-grade mobiele hardware van Zebra met het cloudgebaseerde klantplatform van Salesforce. Het gezamenlijke product is een antwoord op de toenemende complexiteit in de retailsector, waar retailers kampen met uitdagingen als gemiste verkopen, trage training van personeel en onnauwkeurige voorraadinformatie.

“Onze samenwerking met Salesforce markeert een spannend nieuw hoofdstuk in de innovatie van de retailsector. De lancering van Retail Cloud POS is slechts het begin van wat we samen willen bereiken,” aldus Joe White, Chief Product & Solutions Officer bij Zebra Technologies. “Door de integratie van de intelligente Android-oplossingen van Zebra met het klantplatform van Salesforce, stellen we retailers in staat beter in contact te komen met hun klanten en medewerkers.”

Realtime inzichten voor frontline-medewerkers

De oplossing integreert specifieke mobiele computerseries van Zebra, zoals de Android TC5- en EM45-serie, direct met het Salesforce-cloudplatform. Deze integratie is cruciaal, omdat het frontline-teams realtime, locatiegebaseerde inzichten biedt. Hierdoor kunnen medewerkers cruciale taken efficiënter en productiever uitvoeren, wat leidt tot snellere besluitvorming en een groter aanpassingsvermogen aan de veranderende marktvraag.

Nitin Mangtani, Senior Vice President en General Manager van Salesforce Commerce and Retail Cloud, benadrukt de rol van AI in de nieuwe oplossing. "In het nieuwe tijdperk van agentic e-commerce brengen we Salesforce Retail Cloud POS, de innovatieve apparaten van Zebra Technologies en het Android-besturingssysteem van Google samen om winkelmedewerkers te voorzien van geavanceerde tools en slimme, AI-gestuurde inzichten die de productiviteit verhogen."

De kracht van het Android ecosysteem

Als marktleider in enterprise-grade Android-apparaten heeft Zebra nauw samengewerkt met Google om te zorgen dat de hardware optimaal is afgestemd op moderne, intelligente workflows.

“Onze samenwerking met Zebra heeft nieuwe toepassingsmogelijkheden mogelijk gemaakt op het snijvlak van mobiele, AI- en cloudtechnologieën, die de ervaringen van zowel medewerkers als retailklanten verbeteren,” stelt Sean Ginevan, Head of Global Technology Partnerships, Android Enterprise bij Google. De eenvoudige implementatie en het veilige beheer van de Retail Cloud POS-oplossing zorgen ervoor dat retailers sneller toegang krijgen tot de benodigde inzichten.

De strategische alliantie tussen de twee techreuzen is gericht op het creëren van een reeks krachtige oplossingen voor de retail. Uit recent onderzoek van Zebra en Oxford Economics bleek al dat retailers een stijging van 21% in klanttevredenheid en een omzet- en winstgroei van 1,8% realiseerden dankzij verbeterde inventarisatie-workflows.

De gezamenlijke oplossing moet retailbedrijven in staat stellen hun workflows te optimaliseren, de productiviteit van medewerkers te verhogen en zo duurzame groei te stimuleren door nauwer contact te leggen met klanten.

Outvie Dag van de CDO BW + BN Green Data Center Conference 2025 BW + BN
Gartner BN tm 12-11-2025 - 3