Witold Kepinski - 04 december 2025

Sony kiest AWS voor grootschalige uitrol AI-agents

Sony Group Corporation heeft tijdens AWS re:Invent een forse uitbreiding van de samenwerking met Amazon Web Services (AWS) aangekondigd. Het Japanse technologie- en entertainmentconcern gaat het AWS-cloudplatform gebruiken als fundament voor twee grote strategische pijlers: de massale inzet van AI-agents voor personeel en de lancering van een centraal 'Sony Engagement Platform' dat alle bedrijfstakken moet verbinden.

Sony kiest AWS voor grootschalige uitrol AI-agents image

Met deze stap wil Sony zijn diverse portfolio – variërend van elektronica en gaming tot muziek en film – dichter bij elkaar brengen en efficiënter laten opereren.

AI-agents voor 57.000 medewerkers

Sony zet zwaar in op wat 'agentic AI' wordt genoemd: AI-systemen die niet alleen tekst genereren, maar zelfstandig taken kunnen uitvoeren. Via het Amazon Bedrock AgentCore-platform krijgen medewerkers toegang tot beveiligde AI-tools.

De schaal waarop dit gebeurt is enorm. Het interne platform verwerkt momenteel al 150.000 aanvragen per dag voor taken als het schrijven van content, fraudedetectie en forecasting. Sony verwacht dat dit volume de komende jaren met een factor 300 zal groeien.

Daarnaast ontwikkelt Sony via het Amazon Nova Forge-programma specifieke AI-modellen op maat. Een van de eerste resultaten is een AI-agent die interne beoordelingsprocessen naar verluidt honderd keer efficiënter maakt.

PlayStation-techniek als basis voor heel Sony

Naast interne efficiëntie bouwt Sony aan het Sony Engagement Platform. Opvallend is dat Sony hiervoor de backend-technologie van het PlayStation-netwerk (zoals accounts, betalingen en beveiliging) gaat inzetten voor de andere divisies binnen het concern.

Dit platform wordt gevoed door de 'Sony Data Ocean', een enorme database (760 terabytes) die inzichten uit meer dan 500 verschillende datasets combineert. Hierdoor moet het makkelijker worden om fans van bijvoorbeeld Sony Music te koppelen aan relevante content van Sony Pictures of PlayStation.

'Kando' leveren

"Sony vindt zijn bedrijfsvoering opnieuw uit met data en AI," zegt Matt Garman, CEO van AWS. "Onze samenwerking is geëvolueerd van het ondersteunen van gaming-ervaringen naar het helpen van Sony om 'Kando' – momenten van diepe emotionele connectie – op ongekende schaal te leveren. Met 57.000 medewerkers die AI-agents gebruiken, is dit bedrijfstransformatie in actie."

Tsuyoshi Kodera (foto), Chief Digital Officer bij Sony, voegt toe: "Door onze langdurige samenwerking met AWS kunnen we nu de kracht van data en AI volledig benutten om nieuwe banden te smeden tussen fans en makers."

Bitdefender BW + BN ESET BW + BN
Bitdefender BW + BN