Gartner: 'Focus op AI in automotivesector gaat sterk teruglopen'
Slechts 5% van de autofabrikanten zet tegen 2029 nog steeds in op de groei van AI-investeringen, voorspelt marktonderzoeker Gartner. Nu doet nog meer dan 95% dat.
Pedro Pacheco, vicepresident en analist bij Gartner, stelt dat de automotivesector momenteel in een fase van 'AI-euforie' verkeert. "Veel bedrijven willen disruptieve waarde creëren voordat ze zelfs maar een solide AI-fundament hebben opgebouwd," zegt hij. "Deze euforie zal uiteindelijk omslaan in teleurstelling, omdat organisaties hun ambitieuze AI-doelstellingen niet zullen halen."
Competitieve kloof
Gartner voorspelt dat over vijf jaar slechts een handjevol autofabrikanten nog ambitieuze AI-initiatieven zal voortzetten. Bedrijven met sterke softwaregrondslagen, technisch onderlegde leidinggevenden en een consistente langetermijnfocus op AI zullen zich onderscheiden, wat leidt tot een competitieve kloof in de sector.
"Software en data zijn de hoekstenen van AI," benadrukt Pacheco. "Bedrijven die hierin vergevorderd zijn, hebben een natuurlijk voordeel. Bovendien zullen autofabrikanten geleid door leidinggevenden met sterke technologische kennis AI eerder als topprioriteit stellen, in plaats van zich te houden aan de traditionele prioriteiten van de sector."
Volledig geautomatiseerde voertuigassemblage in 2030
De autosector staat ook voor een ingrijpende verandering in operationele efficiëntie. Nu autofabrikanten geavanceerde robotica snel integreren in hun productielijnen, voorspelt Gartner dat tegen 2030 minstens één fabrikant volledig geautomatiseerde voertuigassemblage zal realiseren. De marktonderzoeker spreekt van een historische verschuiving in de sector.
Marco Sandrone, vicepresident en analist bij Gartner: "De race naar volledige automatisering versnelt. Bijna de helft van de grootste autofabrikanten ter wereld (12 van de 25) test al geavanceerde robotica in hun fabrieken." Geautomatiseerde assemblage helpt fabrikanten om arbeidskosten te verlagen, de kwaliteit te verbeteren en productietijden te verkorten. "Voor consumenten kan dit betekenen: betere voertuigen tegen mogelijk lagere prijzen," voegt hij toe.
Hoewel de behoefte aan directe menselijke arbeid in de assemblage afneemt, kunnen nieuwe functies op het gebied van AI-toezicht, robotonderhoud en softwareontwikkeling dit gedeeltelijk compenseren – mits er wordt ingezet op omscholingsprogramma’s.
Klanten van Gartner kunnen meer informatie vinden in het rapport 'Predicts 2026: Automotive'.