Automotive op de schop: Eén op de drie topmanagers verwacht ander businessmodel
De internationale auto-industrie staat voor een ongekende transformatie. Uit de recent gepubliceerde Global Automotive Executive Survey van KPMG blijkt dat maar liefst één op de drie topmanagers verwacht dat hun huidige businessmodel binnen drie jaar volledig op de schop moet. Deze radicale verandering wordt gedreven door opkomende technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) en de opkomst van software-defined vehicles (SDV's), naast toenemende geopolitieke spanningen en veranderende consumentenbehoeften.

De 25e editie van het jaarlijkse onderzoek, waarvoor 775 managers uit de sector werden ondervraagd, schetst een beeld van een industrie die worstelt met stijgende kosten en kwetsbare toeleveringsketens. "Wat dit jaar opvalt, is de snelheid waarmee de veranderingen zich nu aandienen," aldus Stijn de Groen, hoofd Automotive bij KPMG Nederland. "De komende jaren zullen we daardoor echt gaan zien welke impact AI en autonome voertuigen daadwerkelijk op de sector hebben."
Technologie als aanjager van verandering
De bevindingen van het onderzoek tonen aan dat 36% van de leidinggevenden uit de autosector al een ingrijpende transformatie in hun organisatie doormaakt. Meer dan twee derde van de topbestuurders is actief bezig met het herstructureren van de bedrijfsstructuur om processen slimmer en efficiënter te maken.
Software-defined vehicles (SDV's), die via over-the-air updates nieuwe functies kunnen krijgen, en AI worden gezien als de belangrijkste aanjagers van deze revolutie. Fabrikanten investeren massaal in AI —86% van de autofabrikanten is ermee bezig— maar slechts 20% voelt zich hierop goed voorbereid. Deze technologische sprong brengt ook nieuwe risico's met zich mee: vooral in Europa neemt de bezorgdheid over cyberdreigingen toe, waarbij 71% van de respondenten dit als een belangrijk risico beschouwt.
De Groen benadrukt het belang van digitale veiligheid: "Het vermogen van een fabrikant om deze systemen te beheren en veilig te houden wordt een bepalende factor om leidend te worden in de industrie."
Klantrelatie en geopolitieke druk
Ondanks de technologische focus lijkt de klanttevredenheid voor veel bedrijven geen topprioriteit. Slechts 16% van de leidinggevenden ziet klanttevredenheid als bepalend voor winst op lange termijn. De opkomst van digitale verkoopkanalen heeft het opbouwen van sterke klantrelaties bemoeilijkt, wat een derde van de managers erkent.
Daarnaast dwingen geopolitieke ontwikkelingen de sector tot heroverweging van de mondiale waardeketens. Ruim twee derde van de bedrijven is bezig met herstructurering om de risico's te beperken, bijvoorbeeld door te kiezen voor nearshoring of lokale productie. De Groen concludeert dat "de veerkracht van de toeleveringsketen wordt beschouwd als een bepalende factor voor zowel financiële prestaties als concurrentiepositie."
De snelle veranderingen en uitdagingen, van geopolitieke spanningen tot de transitie naar elektrische voertuigen, zullen volgens het onderzoek waarschijnlijk leiden tot een afname van het aantal spelers in de sector. Bedrijven die niet snel genoeg innoveren en zich aanpassen, lopen het risico het onderspit te delven in deze turbulente periode.