LinkedIn advertentie business groeit sneller dan Snapchat en Pinterest
Het advertentiebedrijf van LinkedIn (eigendom van Microsoft) is bezig met een opmerkelijke opmars in het socialemedia-landschap, waarbij het de groei van platformen als Snapchat en Pinterest voorbijstreeft. Volgens prognoses van WARC zal de advertentie-omzet van LinkedIn dit jaar stijgen tot 8,2 miljard dokllar(een groei van 18%).
De verwachte omzet van 8,2 miljard dollar in 2025 plaatst LinkedIn boven Snapchat (6 miljard dollar), Pinterest (4,2 miljard dollar) en Reddit (2,2 miljard dollar) qua advertentie-inkomsten zo meldt WARC.
Deze groei wordt gedreven door diverse strategische initiatieven:
GenAI-impuls: Bedrijven die generatieve AI-producten ontwikkelen, wijzen 12% van hun totale digitale advertentiebudget toe aan LinkedIn, vergeleken met een gemiddelde van 3% over alle sectoren.
B2B en Video: De inzet op B2B-creators, korte videoformaten en uitbreiding naar Connected TV (CTV)-campagnes werpt zijn vruchten af.
Grootste Adverteerders: De sectoren Zakelijke en Industriële Leads, gevolgd door technologie & elektronica, en overheid & non-profit, zijn de grootste investeerders op het platform.
WARC verwacht dat de advertentie-omzet verder zal groeien naar 9,6 miljard dollar in 2026 en 11,3 miljard dollar tegen 2027.
Betrokkenheid en prestaties
Hoewel LinkedIn maandelijks ongeveer 350 miljoen actieve gebruikers bereikt, is de kwaliteit van de betrokkenheid hoog. Uit onderzoek van GWI blijkt dat gebruikers het platform voornamelijk gebruiken om naar banen te zoeken (9,4%) en bedrijven te volgen (7,3%).
LinkedIn-advertenties worden ook positiever beoordeeld. In de VS, de grootste markt, presteren LinkedIn-advertenties goed op het gebied van 'ad equity', wat wijst op een hoog vertrouwen bij consumenten. Bij gebruikers met een fulltime baan heeft 6,4% een aankoop of onderzoek gedaan na het zien van een LinkedIn-advertentie.
Met een jaar-op-jaar groei van 12% in short-form video zet het platform in op emotionele en korte content, wat leidt tot hogere voltooiingspercentages onder professionals.